Re: Płyta główna i Pamięci

Autor: <yars_at_ozo.pl>
Data: Sun 13 Apr 2008 - 20:03:52 MET DST

On 19 Sty, 10:03, "MAREX" <magdas...@interia.pl> wrote:
> [...]

Problem nie leży w BIOSie, pamięciach czy ustawieniach, a chipsecie
Intela. Na stronie 14 instrukcji do płyty jest informacja, że jeżeli
chcesz włożyć 4 kostki pamięci to muszą być one jednostronne. W p.p.
płyta widzi tylko połowę pojemności. Przypuszczam zatem, że posiadasz
jedną parę jednostronną, a drugą dwustronną. Tu uwaga. Nie oznacza to
wcale, że chipy są z jednej lub obu stron pamięci, choć rzeczywiście
często tak jest. Bardziej adekwatne byłoby określenie kostki pamięci
jedno- lub dwu-kanałowe, ale to przyjęło się w innym kontekście. Zwróć
uwagę również, że w takiej konfiguracji pamięci będą pracować tylko z
częstotliwością 533MHz. Intel przoduje w wytwarzaniu chipsetów z
różnymi takimi, niewidocznymi na pierwszy rzut oka, ograniczeniami.
Dlatego staram się unikać chipsetów Intela jak ognia. Swoją drogą
interesujące jest również, dlaczego tak bardzo popularny jest mit o
niemieszaniu ze sobą kostek różnych producentów. O ile jeszcze ma to
jakieś uzasadnienie przy pracy dwukanałowej, to w 99.99% procentach
przypadków jeśli pamięci są w innych bankach i mają takie sam
parametry dostępu (a często i bez tego warunku) ich współpraca
przebiega bezproblemowo. A to czy lepsza jest pamięć Kingstona czy
Goodram najlepiej sprawdzić samemu porównując tajmingi (co za dziwne
polskie słowo) z jakimi mogą pracować.