Re: Laptop ASUS z linuxem

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 03 Apr 2008 - 09:18:10 MET DST

arek pisze:
> Owszem, wpycha. Wystawic do sprzedazy komputer wraz z oprogramowaniem,
> ktorego komputer nie potrafi uruchomic, to jak sprzedawac kurczaki
> umyte ludwikiem.

Po pierwsze, wcale nie "nie potrafi uruchomić". To *działa*.
I to działa *nie tak źle*. Pamiętam, jak na 80386 z 4 MiB RAMu
uruchamiałem Windows 95 i Worda 6.0 -- chodziło to koszmarnie.
Potem na 486 z 24 MiB pamięci pracowałem regularnie na Windows
NT 4.0 mimo, że dzisiaj stuknąłbym się w głowę gdyby ktoś pro-
ponował uruchamianie tego systemu bez co najmniej 64 MiB pamięci.

Vista na 512 MiB działa zdecydowanie *lepiej*, niż systemy w
wymienionych przeze mnie powyżej przypadkach. Owszem, może być
nieco wolniejsza od XP (ale można ją trochę "podrasować" wyłą-
czając parę rzeczy), ale pamięć można też zawsze rozbudować,
bo jest tania (czego nie można było zrobić tak łatwo wtedy,
gdy 1 MiB pamięci kosztował 100 zł w przeliczeniu "na nasze").

Poza tym wcale nie "wciska". Oczywiste jest, że sprzedawcy
będą wystawiali sprzęt tani i z jak najbardziej przyciągają-
cymi oko parametrami technicznymi (mimo, że realnie będzie to
marna konfiguracja). Jeżeli ktoś to kupuje bez zastanowienia
"bo tanie", zamiast skonsultować się wcześniej ze specjalistą,
to jego własna wina. Mamy wolny kraj, każdy może kupować takie
badziewie, na jakie ma ochotę, ale też nie ma najmniejszego
prawa mieć potem wobec kogokolwiek - oprócz siebie - żalu.

I nie porównuj komputerów z kurczakami: do przyrządzenia kur-
czaka nie trzeba specjalnej inteligencji czy wiedzy, a do obs-
ługi komputera *tak*. To nie zabawka dla każdego, wbrew temu,
co wiele firm usiłuje nam wmówić.

> Inna sprawa - kto kupuje komputer w markecie?

A znalazłoby się wielu, niestety. Sam muszę to często niek-
tórym wybijać z głowy. Chwała im zresztą za to, że się wcześ-
niej mnie zapytali, a nie od razu kupowali...

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |