Medium z wieloletnią retencją danych.

Autor: misiex-x <misiex-xWYTNIJTO_at_o2.pl>
Data: Tue 18 Mar 2008 - 16:50:39 MET

Witam,

Mam nietypowy problem. Szukam jakiegoś nośnika danych, o pojemności rzędu
gigabajtów, który byłby w stanie przechowywać dane dziesięcioleciami. 95%
danych na dyskietkach magnetycznych już mi wyparowało (5&#188; i 3&#189; - praktycznie
nie czytelne, a pochodzą z lat 1990-98, czyli sprzed 10-18 lat). Podobnie z
wypalanymi płytkami CD (o CD-RW nie wspominam wogóle) - problemy z odczytem
wielu z nich. Płyty są sprzed 10 lat i mam problemy. Pamięci flash mają czas
retnecji rzędu 10 lat (tak piszą w specyfikacj, ale w praktyce może to być
mniej). Obecnie najlepiej wypadają mi twarde dyski - mam przykładowo dysk 40
Mega i dane na nim są jeszcze czytelne - 0% błędów. Czy obecne dyski twarde
zachowają dane po 30-50 latach? Czy wpływ zewnętrznych pól megnetycznych nie
będzie powoli kasował danych? Jak długo wytrzyma dysk twardy o pojemności 1T?
Czy będzie sprawny za 50 lat? 100 lat? Myślałem o napędach magnetooptycznych,
bądź holograficznych, pomijając już dużą cenę tych zabawek. Co stosują archiwa
poważnych instytucji?

.misiex.deb.