Re: Tworzenie miniPC - jak podejść?

Autor: Lukasz Sczygiel <ptokiWYTNIJTO_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 13 Mar 2008 - 17:44:18 MET

> Buduje sobie na własne potrzeby miniPC, niedużej mocy (na razie tak mało
> bo nie wiadomo co bedzie, czy ie kupie jakiegoś mini ATX i nie wsadzę
> tam jakiegoś b. chłodnego procka.
> Można kupić gotowca -ale zabawa samodzielni jest jak by to ująć -
> ciekawsza. A nuż mi sie zupełnie nie przyda?

Nie przyda sie :)

> [...]
> wentylatorek. Dlatego myślałem coby rozbebeszyć zasilacz i zamontować
> duże radiatory zamiast małych standardowych. ale pojawia sie kolejny
> problem...
> ciepło całego komputera - cały będzie zamknięty w płycie MDF (taki mam
> materiał) z jednym wentylatorem 60 lub 80mm. Czy dla Celerona 400MHz,
> twardziela, matroxa G450, dwóch kostek ramu, wifi, lan, czytnka kart
> wewnętrznego, nie bedzie to... za dużo? czy się to wszystko przypadkiem
> nie ugotuje w sosie własnym? Dysk, procesor i ew. radiatory były by

Po kolei. Koledzy tutaj dosyc dobrze podpowiadaja ale kilku istotnych szczegolow
nie napisali.
Lepszy duzy wiatrak ktory kreci sie wolno niz maly szybki nawet najlepszy.
Warto bic sie o najnizsza mozliwa temperature w granicach rozsadku.
Norma jest 60stC dla elementow polprzewodnikowych ale kondensatory takiej nie lubia.
Pozatym zalezy gdzie mierzyc temperature. Sama struktura procka moze miec i
ponad 100stC ale juz krzemik nawet w fppga moze miec tylko 70 a radiator juz ma
tylko 50.
Nie staraj sie zmniejszac obudowy przesadnie bo zysk niewielki (no chyba ze
naprawde masz tylko taka mala szufladke na skrzynke :) )a straty na przewiewie duze.
Wiatraczek z zasilacza wyjmij. Obudowe zasilacza powierc aby miec otwory
srednicy 5-7mm. Zamontuj jeden wiatrak tak aby dmuchal cieplym powietrzem z
obudowy na zewnatrz bez skrepowania sciana/polka. Zimne powietrze zawsze sie
dostanie a gorace jak nie bedzie mialo gdzie ujsc to bedzie stalo tworzac strefe
goraca (taka poduszke powietrzna) Jesli to mozliwe to niech zimne powietrze
wpada z przeciwnej strony. im wieksze otwory tym lepiej ale tez trzeba pamietac
o kurzu dobrze dac siateczke. Zamontuj calos tak aby obudowa zachowywala sie jak
tunel aby powietrze musialo muskac po kolei kazdy podzespol. IMHO jesli z czegos
trzeba zrezygnowac to dyska nie warto chlodzic tym samym powietrzem co reszty
jesli jest mozliwosc zamontowania go na blasze na ktorej mozna postawic
kawe/herbate :) dyski (przynajmniej te starsze) nie grzeja sie tak bardzo jak
procki (dysk to jakies 20-40W) procek zazwyczaj wiecej.

Drewniana skrzynka jest ok ale jesli mozesz to podklej ja folia aluminiowa (np
na silikonie) tak aby po skreceniu folie sie scisnely razem a na folie naloz cos
nie przewodzacego pradu i wytrzymalego na przedziurawienie.

> Teraz pytanie do znawców złomu - która seria niedużych dysków (tak około
> 20GB) pracuje b. cicho?

moj segate medallist 17GB byl bardzo cichy ale tylko jak nie byl w obudowie. Jak
byl nowy to podczas kopiowania na niego danych nawet jak przylozylem na dotyk do
niego ucho to nie slyszalem glowic. Potem troche zglosnial ale jak byl bez
obudowy to byl cichy.

> I czy Windows 2000 powieszony na karcie CF nie zarznie szybko karty z
> wyłączonym plikiem wymiany?
Zarznie.
Ale nie szybko. Moze nawet z rok pociagnac w zaleznosci od tego jak
skonfigurowany windows i jaka praca maszynki jest.

--
Lukasz Sczygiel