Re: Po co mocna grafa?

Autor: mpx <mpx_at_nospkj.pl>
Data: Tue 11 Mar 2008 - 11:27:26 MET

Kom wrote:
> Kupuję nowe komputery dla firmy. Core 2 Duo E6750, płyta Asus na P35, 4
> GB RAM. Czyli komp troche mocniejszy (jak na dzisiejszy dzień). Będzie
> służył do pracy z programami typu CAD (tylko w 2 wymiarach), prac z
> edytorem tekstów, arkukszem kalkulacyjnym i innych mniej wymagających
> zadań. Czy warto do niego dawać jakąś wydajniejsza kartę grafiki?
> Jeszcze nigdy w zyciu nie "zabrakło" mi karty. Pracowałem na kompach z
> kartę na płycie bez własnej pamięci i zawsze wystarczało. Czy do
> czegokolwiek poza grami i grafiką 3D potrzeba mocniejszej karty? Czy
> [...]

Np. do dekodowania filmów High Definition, chociaż tu wystarczy już coś
w rodzaju ATI 36xx.

Lub do zastosowań GPGPU

http://www.gpgpu.org/

"GPGPU stands for General-Purpose computation on GPUs. With the
increasing programmability of commodity graphics processing units
(GPUs), these chips are capable of performing more than the specific
graphics computations for which they were designed. They are now capable
coprocessors, and their high speed makes them useful for a variety of
applications. The goal of this page is to catalog the current and
historical use of GPUs for general-purpose computation. "

Dodatkowo nowsze karty nie używają osobnych jednostek 2d i 3d, tylko
wewnętrznie konwertują rozkazy 2d na 3d; czyli także 2d będzie działać
szybciej na mocniejszej karcie. Vista robi to samo na poziomie systemu
operacyjnego, tak samo linux z włączonym 3d desktop effects i McIntosh.