Re: pobór mocy - mój teścik :)

Autor: Darek <darek1980(ciach)_at_op.pl>
Data: Sat 08 Mar 2008 - 11:51:47 MET

Użytkownik "Psychotrop vel Grzesiek "Laska" Lasocki" <psychotrop_sp@op.pl>
napisał w wiadomości news:fqtn0i$vnv$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

> jeszcze dla sprawdzenia miernika podpiąłem go pod lampkę z żarówką 100W -
> miernik wskazał 97W, na żarówce 40W wskazał 40W :)
>
> p.s.
> jeśli są jakieś sugestie do sposobu wykonania "teściku" to proszę bardzo -
> miernik mam do niedzieli włącznie :)

Cóż pewnie nie miałeś zbyt wiele do czynienia z elektryczną techniką
pomiarową, dlatego podpowiem, że większość mierników poprawnie mierzy
jedynie odbiory liniowe np. rezystory, żarówki a już niezbyt dokładnie radzi
sobie np. ze świetlówkami czy właśnie z transformatorami elektronicznymi.
Główny wpływ na błąd mają odkształcenia od sinusoidy przebiegów prądu i
napięcia. Dlatego na Twoim miejscu byłbym bardziej ostrożny w szacowaniu
błędu za pomocą pomiaru żarówek. Faktyczny poziom błędu przy pomiarze tym
miernikiem mocy pobieranej przez komputer może wynosić kilkadziesiąt
procent.
Czy zastanawiałeś się dlaczego niektóre multimetry kosztują po kilkaset
złotych i dlaczego profesjonaliści używają drogich oscyloskopów lub
ostatecznie kart zbierania danych?

Pozdrawiam
Darek