Re: pytanie o 'rozklad' pamieci oraz pamiec a system

Autor: radarek <pyton0_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 25 Feb 2008 - 11:29:47 MET

"Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> wrote in message
news:fpu02p$2v8$1@polsl.pl...
> Nieprawda. 32-bitowy system operacyjny ma dostęp do 64 GiB
> pamięci fizycznej. XP i Vista teoretycznie też by mogły mieć
> (a XP miał nawet we wczesnych wydaniach), ale Microsoft zade-
> cydował o blokadzie wykorzystania PAE ze względu na kompaty-
> bilność.

Ma, ale nie w trybie "flat", a o tym wyraźnie pisałem. Szczerze mówiąc, nie
wiedziałem, że zablokowali PAE w nie serwerowych wersjach systemu.

> Piszesz absolutnie niejasno i sam sobie tutaj zaprzeczasz.

Pojedynczy program 32-bitowy bez modyfikacji nie jest w stanie skorzystać z
dodatkowej pamięci - czyli nie jest kompatybilny w pełni z PAE. Tyle samo
będzie miał emulowany pod 64-bitowym systemem. Nie wiem, gdzie tu jest
zaprzeczenie samemu sobie.

> Ależ jest przewaga. Niektórzy chcą uruchamiać jednocześnie
> wiele "pamięciożernych" programów i obsługa większej ilości
> pamięci fizycznej to dla nich bardzo ważna rzecz.

Praktyczna przewaga nad 64-bitowym systemem z emulacją? Nie bardzo, przecież
programy kompilowane z możliwością użycia większej ilości pamięci przez PAE
nigdy nie będą powszechne. Wystarczy porównać ile aplikacji jest dostępnych
w wersji korzystającej z PAE a ile w wersji 64-bitowej.
Jedyną zaletą jest możliwość uruchomienia kilku większych programów na raz,
ale sens jest bliski zerowemu, przy pamięci 4GB. Typowe programy 32-bitowe
pod windows nie przekraczają 2GB zajętej pamięci, bo tyle było dla nich
wydzielone domyślnie. To dodatkowe ~300MB może się komuś przydać, ale
możliwość uruchomienia pozostaje tak czy inaczej - tyle że będzie się to
swapować. Trudno mi uwierzyć, że ktoś ma takie aptekarskie potrzeby:
wyłącznie 32-bitowy system i akurat programy się sumują w pamięci do 4GB.
Ktoś kto by uzył tego w ten sposób, szybko będzie w potrzebie uruchomienia
programów "nieco" większych i będzie miał problem, bo nie będzie mógł
wyskoczyć poza 4(a może nawet 2-3)GB bez PAE. PAE będzie później traktowane
jako dodatek, bo weszły już systemy 64-bitowe, a z tego co widzę, to nie
jest np. w windowsach 64-bitowych w ogóle obsługiwane. Czyli program i tak
będzie musiał przejść na 64-bity.
No chyba, że ktoś wystrugał sobie zużycie pamięci ponad 4GB z programików po
kilka MB. Możliwe, ale najczęściej spotykany jest przypadek 2 dużych
programów.

> Inna sprawa, że faktycznie w przypadkach, gdy potrzebne jest
> ponad 4 GiB pamięci, należy używać systemu i oprogramowania
> 64-bitowego.

Imho nawet przy 4GB już się nie opłaca. Teoretycznie PAE może ciągnąć
32-bitowe systemy nawet ponad 64GB, ale i tak wiadomo, że tak nie będzie.
Podobne możliwości były przy przejściach 16->32 bity i prawie nikt tego nie
używał.