Re: Pamięci SDRAM, organizacja

Autor: Tomasz Fabiszewski <tomfab_at_aster.pl>
Data: Tue 19 Feb 2008 - 22:32:22 MET

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl> napisał w wiadomości
news:wntdmmtt1dc0.18opyw0d9i37z.dlg@40tude.net...
> Witam
> Czy istnieje jakaś metoda pozwalająca ustalić czy moduł pamieci SDR jest
> jedno czy dwustronny bez podłączania modułu do płyty? Np. w drodze
> studiowania datasheetu kostek zamontowanych na module? I jeśli wynikałoby
> to z danych kości to z jakich danych? A może jeszcze z innych cech
> konstrukcyjnych?
> I drugie pytanie: Czy chipset i815e wymaga jakichś określonych pod
> powyższym katem wykonań pamięci? I czy np. fakt że płyta nie aprobuje
> jakiegoś wykonania może wynikać z innych jej cech (może z biosu?) aniżeli
> [...]

Witam!

Metoda opisana przez ludzi poniżej jest poprawna. Patrzymy czy moduł jest z
jednej strony zapełniony kośmi czy nie, ale ta metoda działa tylko w jednym
przypadku, gdy na kości ram jest 8 modułów pamięci po jednej stronie i 8 po
drugiej. Lub tylko 8 po jednej stronie. Wtedy definicja że moduł jest
jednostrony działa w 100 procentach dla pamięci o pojemnościach od 64MB do
1GB.

i815 wymaga najlepiej architektury własnie 8( jednostronne ) lub 16 modułów
( dwustronne pamięci ) wynikało to z tego, że ten chipset miał obslugę
maksymalnie 3 slotów pamięci, po 2 banki na slot łącznie 6, gdzie jeden bank
pamięci to 128mb ramu w architekturze 8xM8 lub 4xM32 niestety ta druga
architektusa sie nie sprawdzała w przypadku kości pamięci 256MB, o dziwo
działała idelanie na chipsetach via ale nie na intelu . Maksymalna liczba
ramu obsługiwan przez ten chipset to 512 MB w nastepujacej architekturze:

2x256 moduły dwustronne najlepiej 16xM8 , gdy płyta posiada dwa gniazda lub
3 gniazda - 3 gniazdo obsadzimy, a i tak bios nie zobaczy żadnego ramu,
jeżeli łączny ram przekroczy 512mb
2x128 ( jednostrony 8xM8), 1x256 (dwustronny 16xM8) co daje znowu nam 512
ramu w 3 gniazdach.

W przypadku włożenia jednostronego moduł 8xM32 ( 256 MB ) chipset i815
widział tylko 128 ramu, podobnie mogło się zdarzyć gdy po jednej stronie
było 2xM64( 128 MB ) albo 4xM32 ( 128MB ) róznie to bywało. 90% producentów
płyt głownych okresu 2000-2001 zalecała moduły 8xM* lub 16xM* abit, msi ,
gigabyte, asus oraz intel.

Łatwo było poznac kośc niemarkową miała ona właśnie inną architekturę i była
raczej przeznaczona pod k6 ,athlony i durony na chipsetach via lub sis.

Swego czasu z sdramów najlepsze były Kingston, Legenda oraz Samsung i Hynix,
do badziewia zaliczało się Specteci, Mtrony i Microny ( te miały najczęsciej
pokrecone architektury różne od zalecanych i z nimi były problemy
szczególnie, gdy mieszało się kości róznych producentów.

Dygresja sam miałem p2 350 Mhz w chorej architekturze 3 banki i tylko w
jednej konfiguracji to działało tzn 1bank był obsadzony 64 MB Kingstonem ,
później drugi bank obsadzony Legendą 128MB i 3 bank 128MB Spectec. Inna
konfiguracja nie wchodziła w gre dwie pierwsze kości były 2 strone ta 3
jednostrona chipset bx musiał miec ciagłość banków, ale to inna bajka ;)

Pozdrawiam mam nadzieję, że się wyjasniło, bo ludzie poobrzucali się
bluzgami a nikt konkretów nie napisał.