Re: Kilka ciekawych (jak sądzę) pytań sprzętowych

Autor: radarek <pyton0_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 18 Feb 2008 - 23:30:44 MET

"Darek" <darek_s123@wp.pl> wrote in message
news:fpd00a$5qn$1@nemesis.news.tpi.pl...
> 1) Czy komputer może uszkodzić się w taki sposób, że niby będzie działał
> prawidłowo, ale na przykład będzie dawał nie do końca poprawne wyniki
> obliczeń? Na pozór wydaje się to niemożliwe, ale zastanawiam się, czy np.
> procesory projektuje się tak, że mają one jakiś mechanizm wykrywania
> błędów typu sumy kontrolne, itp. Bo jeśli nie, to teoretycznie chyba jest
> możliwe, że np. dotknę procesor naelektryzowaną dłonią i uszkodzi się
> jakaś jego część, a reszta będzie wciąż sprawna?

Oczywiście, że jest to możliwe. Procesory nie mają praktycznie
metod wykrywania wewnętrznych błędów z tego co mi wiadomo.
Kiedyś cache procesora miało ECC, być może nadal tak jest.
Tak samo z pamięciami - są one zdolne do wykrycia części
błędów przez ECC. Mimo wszystko da się je uszkodzić i mogą
nie pokazywać błędów. Oczywiście dla pamięci ECC jest
na to znacznie mniejsza szansa niż dla zwykłych.

> 2) Czy są jakieś znane partie dysków SATA, które NIE pracują prawidłowo w
> macierzach RAID 0? Jaka firma ma w tej chwili najlepszą renomę jeśli
> chodzi o bezawaryjność? Samsung?

Raczej ostatnio wszystkie stoją podobnie. Wpadki dawnych
IBMów chyba jeszcze nic nie przebiło.
W RAID były problemy z jedną serią WD gdzie dyski
losowo wypadały z macierzy, wypuszczono do nich
nowy firmware, który to naprawia. Może jeszcze
jacyś inny producenci i serie mają problemy, ale nie
interesuję się tym zbytnio.

> A na stabilności zależy mi bardzo. Więc pytanie, czy dla pewności sprzedać
> te pamiątki 2.0V, które mam i szukać czegoś 1.8V, czy zapuścić na dobę
> MemTest86 i jak będzie OK, to uznać, że na pewno będą stabilne?

Imho raczej będą niestabilne. Pamięci ustawiają się normalnie
wg SPD, a tam chyba nie ma napięć (nie jestem tego pewien).
Czyli pewnie chodzą na 1.8V, a więc poniżej nominalnych
ustawień. Trzeba by sprawdzić, jakie płyta ustawia napięcia.
Najlepiej napisać w tej sprawie do supportu. Jak nie
odpowiedzą jednoznacznie, to lepiej wymienić.