Re: Zasilacz 520 W - czy nie za mocny?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Mon 18 Feb 2008 - 14:22:17 MET

Bartłomiej Kowal pisze:
> Cześć,
> niby mocy zasilacza nigdy za wiele, ale po dyskusji http://tnij.org/asnk
> na temat "przewymiarowanego" zasilacza zwątpiłem. Miałem upatrzony
> zasilacz Corsair CMPSU-520HXEU 520W - drogi, ale ponoć solidny
> Zatem pytanie - czy 520 W to nie za dużo? Nie będzie mi się komp
> biesił jak tamtemu forumowiczowi?
Nie popadajmy w paranoje. Zasilacz choćby i 1200W będzie musiał pracować
prawidłowo z każdym sprzętem, a jak nie pracuje - to znaczy że coś jest
_uszkodzone_ a nie że zasilacz za mocny.
Spokojnie możesz wsadzać ten zasilacz, choć twój zestaw będzie mocy
potrzebował dużo mniej.
Z tym "zasilacz powinien pracować na 75% swej mocy" to też jakiś mit.
Regulatory w zasilaczu są tak budowane że mają zakres regulacji (powinny
mieć) gdzieś od prawie-zera (sztucznie są obciążane rezystorami w środku
zasilacza) do pełnej mocy.
Faktycznie zasilacz ma sprawność mniejszą przy bardzo małych
obciążeniach, ale realnie wygląda to tak, że:
- zasilacz pobiera na "potrzeby własne" jakieś 3-10W (zależnie od
sztuki, pfc pasywnego itp), i obojętnie ile się go obciąży - tyle i tak
straci, często nawet w standby.
- podczas pracy zasilacz pobiera "na potrzeby własne" plus "na
obciążenie" podzielone przez sprawność,
- zasilacz ma sprawność (dobry) około 80-85% przy pełnym obciążeniu,
jakieś 70-75% przy minimalnym (czyli różnica niezbyt wielka), do tego
doliczając "startowy" pobór mocy samego zasilacza - faktycznie przy
obciążeniu 1W i stratach w zasilaczu 10W wychodzi sprawność prawie
zerowa (pobierane 11W a oddawane 1W). Ale że pobór mocy "w spoczynku"
zależy bardziej od modelu/producenta/wykonania a nie mocy nominalnej -
to nie ma co kruszyć kopii o te 3-10W

Jak wezmiemy zasilacz 520W i obciążymy go w 250W (przy sprawności
powiedzmy 75%) - wyjdzie nam pobór 250W/0.75 + 10W (na potrzeby własne)
= ~343W
Jak weźmiemy zasilacz 300W i obciązymy go 250W (będzie pracował "wyżej"
z troche wyższą sprawnością, powiedzmy ~80%) - wyjdzie nam pobór 250/0.8
+ 10W = ~322W
20W różnicy, a ile