Re: Muzyka na 20 kanalow - pytanie nietypowe

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Thu 07 Feb 2008 - 22:55:00 MET

** Bantu <michalzmich@gmail.com> wrote:

> Nie wiem, czy to dobra grupa do zadania tego pytania, ale mam nadzieje, ze
> moze uda sie zbudowac cos takiego na PC, stad moje pytanie tutaj. A jak zle
> dobralem grupe to przepraszam i prosze o skierowanie na wlasciwa.

Dobra.

> Moj kolega malarz (artysta, nie pokojowy) chcialby zrobic instalacje 20
> obrazow umieszczonych na okregu. Kazdy obraz mialby swoj dzwiek emitowany
> przez glosnik umieszczony przy obrazie. Przechodzenie od jednego obrazu do
> drugiego powodowaloby "komponowanie" utworu.

Tzn. sygnały muszą być zsynchronizowane?

> Oczywiscie dzwieki bylyby emitowane stale, cos jakby jeden utwor rozbity na
> 20 kanalow.

Acha.

> No i teraz pytanie - czy jest mozliwe skonfigurowanie sprzetu w taki sposob,
> aby bylo to mozliwe przy uzyciu 1 kompa? Na przyklad jeden pecet z kilkoma
> kartami muzycznymi,

No właśnie tak musiałoby się to odbyć. Obecnie karty dźwiękowe mają po kilka
wyjść niezależnych wyjść - czyli np. jedna karta robiłaby 5 wyjść, 4 karty do
peceta się zmieszczą. Na wewnętrznych szynach danych PC takie ilości danych
(dźwięk do kanałów) również przejdzie.

Poza tym wszystko zależy od rodzaju materiału - w jakiej on będzie formie? To
będzie np. nagranie w MP3 per każdy głośnik? Nie da się tego zsynchronizować.
To będzie jeden utwór skomponowany w jakimś "wielośladowym" programie
muzycznym? No to zależy od tego programu - po pierwsze np. na jakiej platformie
to ma działać, Windows? Linux?

> albo cos w ten desen? Pewnie trzeba bedzie tez wspomoc sie softem.

Głównie o ten soft się rozchodzi. Skoro o to pytasz to generalnie nie wiesz jak
z punktu programowego to zrobić. :) Więc to należy sprawdzić jako pierwsze -
oprogramowanie, które w ramach jednego "nagrania" potrafi odtwarzać 20 kanałów
na różne wyjścia. Z tym może być problem. Na oprogramowaniu audio się nie znam,
na Windows pewnie jest coś do tego, pod Linuksem sprawdź Ardour - ludzie bardzo
chwalą i to właśnie do tego służy.

http://ardour.org/

> Czy ktos moze wie jak rozwiazac taki problem? Oczywiscie nie mamy budzetu
> rzedu milionow dolarow, wiec doradzanie sprzetu typu karta muzyczna robiona
> na zamowienie, odpada ;)

Nie. To niekonieczne. To da się złożyć z istniejącego sprzętu.