Re: Muzyka na 20 kanalow - pytanie nietypowe

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 07 Feb 2008 - 11:43:26 MET

Bantu pisze:
> Mam nadzieje, ze moze znajdzie sie ktos, kto wie jak cos takiego
> rozwiazac. Moze to beda rozwiazania na mniejsza liczbe kanalow, jezeli
> cena sprzetu bedzie na poziomie "normalnym" to i 10 kanalow wystarczy.

10 kanałów zrobisz na dwóch kartach dźwiękowych 5.1. Wzmac-
niacze zwykłe, byle ze zwykłymi zaciskowymi wyjściami na
głośniki (żeby można było 10 niezależnych głośników podpiąć).
Oprogramowanie oczywiście musi sobie zmiksować dźwięk w spo-
sób odpowiedni dla danej karty (pewnie cztery kanały wbić
w dwa pasma stereo, a piąty odtwarzać luzem).

20 kanałów tak samo, ino z czterema kartami dźwiękowymi i
czterema wzmacniaczami, co już stanowi pewien problem (zwią-
zany z liczbą gniazd PCI przede wszystkim oraz zasobami typu
przerwania).

Liczyć się będzie jakość sterowników (żeby wiele kart nie
gryzło się i można było wykorzystywać je jednocześnie).
Osobiście sugerowałbym np. Linuksa, bo w sumie sprzętu
trzeba tu minimalnego -- wystarczy jakiś Celeron starszy,
płyta z 5 gniazdami PCI, 2-4 karty 5.1 na PCI, dysk twardy
2.5" 4200 rpm tylko na system, program i pliki dźwiękowe.
Najlepiej, jakby grafika i sieciówka były zintegrowane,
żeby jak najmniej dodatkowych kart trzeba było dokładać.

Koszty można by ograniczyć zlecając jakiemuś elektrykowi
zrobienie specjalizowanego 20-kanałowego wzmacniacza bez
żadnych bajerów (tylko regulacja poziomu wzmocnienia).
Są gotowe scalone wzmacniacze mocy, więc wystarczyłoby
zaprojektować płytkę, zaprojektować zasilacz i zlutować
całość. Wyjdzie pewnie taniej, niż cztery niezależne wzmac-
niacze (chyba, że coś już jest lub się kupi używane).
Można też próbować szukać kart z wbudowanym wzmacniaczem
mocy, ale nie osiągnie się raczej więcej niż jakiś 1 W
na kanał ;)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |