Re: 8800GT - taktowanie w 2D/3D

Autor: Shrink <shrinkwarp_at_vp.pl>
Data: Tue 29 Jan 2008 - 15:44:07 MET

Radosław Sokół wrote:

> W przypadku CPU w "idle" procesor jest praktycznie *wyłączony*.
> Nie ma sygnału zegarowego, napięcie jest obniżone do minimum,
> a więc zostaje tylko składowa stała upływu, znacznie pomniej-
> szona.

Dla jasności - przez "idle" mialem na myśli pracę komputera przy małym
obciążeniu (programy w tle, ew. otwarta niezbyt zasobożerna aplikacja
"biurowa"). Napięcie i zegar CPU sterowane manualnie (RMClock lub
Crystal CPU ID). AFAIK w takich warunkach nie ma mowy o żadnym
niekontrolowanym "napięciu obniżającym się do minimum".

> Niemożliwe. Przy dwukrotnym wzroście częstotliwości taktowania
> moc pobierana przez układ *musi* wyraźnie wzrosnąć. Albo pomiar
> miał za małą dokładność, albo zmiany częstotliwości były zbyt
> małe.

Przykład "z życia": zestaw desktopowy z A64 3000+ taktowanym 800 MHz
(@1.1V) - pobór 95 W. Po PONAD dwukrotnym podwyższeniu taktowania na
2000 MHz (napięcie bez zmian) - pobór rośnie do 98 W. Pomiar wykonany
miernikiem z dokładnością ~4% (czyli "wzrost" w granicach błędu
pomiarowego). Podobne rezultaty osiągałem przy okazji innych testów. Nie
wiem jak teoria, ale z praktyką trudno się spierać..