Re: RAID 0 - softwareowo czy hardwareowo ?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Sun 27 Jan 2008 - 00:32:11 MET

** ATK <atk1.atkWYTNIJTO@vp.pl> wrote:

> A jak wygląda porównanie prędkości ODCZYTU RAID 0 i RAID 1 ?

Porównywalnie.

> Powinno być podobne ? Jak wygląda porównanie prędkości ZAPISU RAID 0 i RAID
> 1 ?

Przy zapisie RAID0 wychodzi lepiej. W przypadku RAID0 system zapisuje dane z
pamięci kawałek na pierwszym dysku, kolejny kawałek na następnym dysku
(stripping - paski tzw.) i tak dla każdego kolejnego dysku. W przypadku RAID1
system zapisuje dane z pamięci na N dyskach te same jednocześnie - czyli tak
jakby działał jeden dysk.

> Dla mnie wazny jest głównie read, ale też write nie jest bez znaczenia.

Napisałeś, że ma Ci to służyć do trzymania na tym systemu i programów. W takim
zastosowaniu niezaprzeczalnie częściej będziesz robił odczyty - codziennie
będziesz ładował (odczytywał) system i programy, aktualizował je (czyli zapis)
będziesz znacznie rzadziej niż odczytywał.

Oczywiście dochodzi do tego jeszcze np. zapisywanie na dysku systemowym jakiś
danych typu konfiguracja czy dzienniki systemowe czy inne sprawy - w przypadku
Windows praktycznie nie da się oddzielić w taki sposób, aby mieć na jednym
systemie plików dane tylko do odczytu, a na drugim takie też do zapisu. Nie
jest to możliwe. :) Pod Linuksem/uniksem da się.

> Domyślnie - chodziło mi o ryzyko awarii macierzy (utrate kontroli nad
> przepływem dnaych) / utrate danych.

RAID nie zapobiega utracie danych i nie powinien być traktowany jako takie
rozwiązanie. To już tłumaczyłem.