Re: Kierunek przepływu powietrza w obudowie

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 23 Jan 2008 - 11:23:13 MET

ikov pisze:
> Na razie spotykam się z tym, że chyba wszystkie wentylatory wyciągają
> ciepłe powietrze na zewnątrz obudowy... ale czy gdyby wentylator
> wdmuchiwał je do środka byłoby źle?

Zależy od konstrukcji obudowy.

> - skoro normalne wyciągają, to i tak do środka innymi otworami dostaje
> się powietrze z zewnątrz, więc tak samo nalatuje kurz

Kurz *zawsze* będzie wlatywał. Chyba, że zatrzymasz go
na jakimś filtrze, zwiększając moc niezbędną do uzyskania
takiego samego przepływu.

> - jak człowiekowi jest gorąco, to dmucha wentylatorem na siebie a nie od
> siebie

Ale to nie wynika z jakiejś magicznej różnicy w skuteczności
chłodzenia w zależności od tego, czy powietrza rusza się w
tę stronę, czy w inną, tylko od tego, że strumień powietrza
wylatujący z wentylatora jest ukierunkowany ściśle, natomiast
wlatujący -- rozproszony i głównie obwodowy. Gdybyś miał
wentylator w postaci długiej rury ze śmigłem w środku dłu-
gości, nie zauważyłbyś specjalnie różnicy między obydwoma
końcami tej rury.

> - wiatrak może precyzyjnie być nakierowany na konkretny element
> komputera i lepiej go chłodzić

Wyciągowy zaś może usuwać ciepłe powietrze w sposób
skuteczniejszy, niż tylko przy wygenerowaniu nadciśnienia.

> - nadciśnienie w środku będzie wypychało gorące powietrze innymi
> otworami wentylacyjnymi, a najlepiej przy pomocy drugiego, wyciągającego
> wiatraka

I ta ostatnia opcja jest zalecana, to znaczy w obudowie
nie powinno być ani silnego pod-, ani nadciśnienia, tylko
względnie normalne ciśnienie i ciągły, *ukierunkowany*
obieg powietrza od wentylatorów tłoczących do wentylatorów
wyciągowych. Z uwzględnieniem tego które elementy się grzeją
najintensywniej i skąd należy usuwać na zewnątrz obudowy
ciepłe powietrze zanim się "rozlezie" i podgrzeje resztę
elementów.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |