Re: Cool and Quite

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Tue 22 Jan 2008 - 16:16:47 MET

Andrzej S. <A_S@nie_nie.pl> wrote:

> Q&Q jest niebezpieczne.

            C&Q jesli juz. I ktora funkcja ma niby byc niebezpieczna -
zmniejszajaca taktowanie/mnoznik, vcore czy cos jeszcze? Obie powoduja
ze CPU ma mniejszy pobor mocy i wolniej sie nagrzewa.

> [...]
>
> Zaglądam do BIOSu i włączam 'Q&Q'. Witarak zwalnia, chodzi wyraźnie
> inaczej - trzepie skrzydłami cicho jak nocna cma - a ja sie ciesze.
>
> Nagle smród przegrzanej elektroniki. Wiatrak stoi, lece tygrysem
> do kompa, wyrywam kabel zasilania, dmucham na płyte.
> Szczęściem nie było jeszcze obudowy, bo bym zauważył za późno...
>
> Prawdopodobnie błędem było grzebanie w BIOSie przed zakonczeniem
> instalacji sterów. Był tam m.in. sterownik AMD do procesora.
>
> Na innej płycie (Asrock k8nf6g) włączenie Q&Q powoduje natychmiastowe
> zawieszenie komputera. Nie pomaga update BIOSu ani sterowniki AMD.

            Obie to S754 - niech zgadne - wlaczyles na sile C&Q w sempronie na
starszym jadrze, ktory C&Q po prostu nie ma (a raczej ma zabkolowane jak
Celrony M SpeedStep) i sie dziwisz ze wentylator/bios (a nie CPU) zglupial.
Fakt - minus dla Asrocka - po wykyciu Semprona bez C&Q powinien wyszarzyc
ta funkcje by tacy zdolni inaczej jej nie ustawili, ale od prowadzenia za
raczke i idioodpornosci sa inne plyty, za ktore placi sie ekstra. W dosc
topornym biosie asrockow trzeba niestety myslec i np: w pamieci przeliczac
mnozniki/czestotliwosc pamieci i HT w zaleznosci od stopnia OC HTT, bo
domyslne nazwy sa bardzo mylace. Ja jednak K8-Dual-SATA2 bardzo sobie
chwale za unikatowa konstrukcje i poza niezbyt szczesliwymi sterami do
JMicrona (chip od SATA2, wbudowany w mostek SATA dziala bez zarzutu i
roznicy w wydajnosci nie widze) zlego slowa nie moge powiedziec.
C&Q na Athlonie Venice i teraz X2 Toleda odziala bez zarzutu - czy to
win32, linuks, BSD itp.

> Moim zdaniem 'Q&Q' to marketing. Jak ktos ma 'nadwyżke chłodu' na
> procesorze - niech pomajstruje przy zasilaniu wiatraka z linii 5V.

            Moim zdaniem robisz cos, na czym sie nie znasz, potem narzekasz
i tworzysz miejskie legendy. Otworz maske samochodu, rozszczelnij uklad
z plynem hamulcowym (a co? musisz sie na tym znac? przeciez Polak zna sie
na wszystkim) i jedz w gory. Powodzenia. Tylko potem nie narzekaj ze w
samochodzie nie zamontowano skrzydel i spadochronu, wiec jest lipny ;>

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl