Re: Jak precyzyjnie ustalic, ktory podzespol wymienic, aby uzyskac najwieksze przyspieszenie?

Autor: manmadepredator <vackoba_at_gazeta.pl>
Data: Mon 21 Jan 2008 - 14:44:59 MET

On Mon, 21 Jan 2008 12:35:22 +0100, Radosław Sokół
<Radoslaw.Sokol@polsl.pl> wrote:

>BIOS musi zrobić dwie rzeczy:
>
>1) Przemapować pamięć z zakresu tej drugiej dziury na wyższe
> adresy, poza granicę 4 GiB.
>
>2) Ustawić MTRR w sposób dokładnie opisujący obszary pamięci
> po przemapowaniu.

[..]

> [...]
>32-bitowy system musi użyć mechanizmu PAE aby dostać się
>do pamięci przemapowanej powyżej 4 GiB za pomocą 36-bitowego
>liniowego adresu fizycznego. Nie ma z tym problemu generalnie,
>ale ponieważ niektóre aplikacje się z tym gryzą, o ile się nie
>mylę w Windows XP (od SP2 włącznie, w górę) PAE jest *zablo-
>kowane* nawet, jeżeli specjalnie się je włączy i w efekcie nie
>widać resztki pamięci mimo, że teoretycznie nie ma żadnych
>przeciwwskazań. Nie jestem tego pewien, na razie to tylko w
>jednym źródle widziałem, jeżeli ktoś wie lepiej niech potwier-

Rzeczywiście wcześniej tego nie zauważyłem. Płyta Gigabyte
GA-P35C-DS3, pamięci Geil 4x1024MiB Black Dragon (4-2-2-2).
Bios pokazuje 4193216KiB, czyli kawałeczek obcina. Ok można pominąć,
ale ciekawi mnie co z tą pamięcią się stało. Windows XP pokazuje
3,5GiB po aktualizacji Biosu. Przed aktualizacją pokazywał 4GiB.
Czy można jakoś "zmusić" Winde aby ów pamięć poprawnie pokazywała, czy
zależy to wyłącznie od Biosu ?

--
pozdrawiam
W.K.