Re: Karta graficzna do serwera

Autor: <marketsmartbiz_at_hotmail.com>
Data: Sun 30 Dec 2007 - 20:04:21 MET

gotar wrote:

> Jak się ma AGP... Mogę co najwyżej zwolnić jedyne PCI i wsadzić jakąś
> 10-letnią kartę, ale wolałbym uniknąć wkładania takiego sprzętu. Jedyne
> co sam znalazłem (niedostępne zresztą) to:
> http://www.matrox.com/graphics/en/corpo/news/pr/2007/P690Series.php
> ale z kolei wkładanie takiej karty też mija się z celem - zarówno cena
> jak i możliwości są zbyt wysokie.

Matroxy Pxx to okrojone parhelie. Żrą mnóstwo prądu (80 mln tranzystorów -
więcej od GF4 Ti4800 który ma tylko 60mln). Błędy w architekturze i
sterownikach do Linuksa. Beznadziejne video i 3D. Jedynie co dobrze robią
to 2D ale tylko w Windows XP i w aplikacjach profesjonalnych.

W trybie tekstowym też marnie bo parhelie mają okrojoną vesę (tylko minimum
standardu i tylko tryby powyżej 640x400). Aby tylko wystartować do Windows
XP. Na wielu płytach kłopoty ze startem bo niektóre biosy wymagają
niestandartowego trybu 640x400x256. Inny kłopot ze startem to przydział
IRQ. Obecnie producenci płyt uznają karty graficzne tylko z PCI ID Nvidii
albo ATI i tylko wtedy dają oddzielne IRQ dla VGA.

Jeśli używasz Linuksa to stery są beznadziejne i będą wywalać komputer
praktycznie co chwila (aktualizacja raz do roku, w tym już była, sterownik
nie działa z X-ami powyżej 7.2). Brak otwartych sterowników. Do FB nie ma
wcale.

> Stąd moje pytanie, liczyłem po cichu na jakiś tani układ na poziomie
> starych kart PCI, tyle że na złączu PCI-e x1.

Jeśli już musi być Matrox to patrz na serię G450/G550 (są to amputowani
potomkowie G400). Są na PCI, PCI-E x1 (dzięki mostkowi AGP). Stery do
Linuksa lekko zwalone ale działają. Wymagają binarki Matroxa o nazwie HAL
ale mniej więcej działa. Jeśli nie potrzebujesz jakichś super funkcji z HAL
(typu podwójny ekran, drugie DVI) to tylko na otwartych działają nieźle.

Nvidia ma swoją serię Quadro NVS:
http://www.nvidia.pl/page/quadronvs.html
12W pasywnie chłodzona wygląda nieźle.

ATI ma serię FireMV
http://ati.amd.com/products/firemvseries/index.html

Quadro NVS i FireMV są to tylko karty 2D (bez 3D).

--
marketsmartbiz@hotmail.com is spammer