Re: Składam komputer, proszę o poradę

Autor: Mikolaj Tutak <mtutak(a)nixz*net_at_send.no.spam>
Data: Sun 30 Dec 2007 - 18:59:42 MET

Tomaszek wrote:

Oj nie mam juz sily powoli. No ale ostani raz moge Ci odpisac ;-)

> No właśnie doświadczenie pokazuje, że nowe podzespoły sprawiają więcej
> problemu. Nie w tym sensie nowe, że nowe kupione, tylko nowe w sensie
> technologii. Oszczędności poczyniane w coraz większym stopniu coraz
> bardziej przyczyniają się do obniżania jakości tychże podzespołów.

Technologie SATA trudno nazwac nową, wkroczyła dosyć szybko o przyjeła się.
Jeśli chodzi o nagrywarki to też temat został juz sprawdzony i jest
przestestowany przez mase uzytkowników.

> Więc w jakimś stopniu gorsze:( Czy naprawdę proces produkcyjny dysku
> PATA różni się tak ogromnie od SATA? Chyba nie, więc śmiem twierdzić,
> że oszczędności są poczynione gdzie indziej i być może kosztem jakości

Jest jeszcze jeden czynnik wplywajacy na cene - ilość sprzedanych sztuk. Ile
nowych dysków sprzedaje się na PATA? 10%?

> Co do NCQ to ciekawi mnie, ile to daje przyśpieszenia tak naprawdę.
> Nie mam porównania niestety. Czy jest ono zauważalne

Zależy co i dla kogo ;-) Różnica nie jest kolosalana ale skoro moge mieć
troche szybciej i za darmo to poproszę. Analogiczna technologia (starsza)
TCQ jest z powodzeniem stosowana w dyskach SCSI oraz IDE.

> To 80 Mb/s to przy PATA czy SATA? Czy przy obydwu? Nie wiem co masz na

80MB/s nie 80Mb/s. Chodzi o dysk np. WDC serii AAKS.

> myśli pisząc, że to teoretycznie ma znaczenie? Przecież jak coś ma
> znaczenie teoretyczne to niekoniecznie musi się potwierdzać w
> praktyce. Jesli ta myśl miała jakiś głębszy sens, to mój mały rozum
> jej nie objął niestety

To jest pomiar praktyczny. Zobacz na Tomshardware.

> Cóż, nie ma ich na rynku, bo są sztucznie uśmiercane. Jednak w dalszym
> ciągu większość użytkowników ma złącza PATA które spisują się
> doskonale. To rynek wymusza takie zmiany

Doskonale? Nie widze zadnej doskonałości w PATA i szczerze ciesze się, że
wszystko migruje w strone interfejsów szeregowych.

> Ano chyba że tak, choć z drugiej strony - przeglądałeś pewnie parę
> forów internetowych i zapewne widziałeś jaki tam panuje poziom.
> Nieraz mity urastają do rangi prawdy objawionej.

To jest formu użytkowników tylko jednej plyty Asusa (Asus ma osobne fora na
kazdy produkt). I ten sam problem pojawil sie wielokrotnie. Nowa wersja
sterowników zalatwila sprawę, przynajmniej chwilowo.

> Czyli jednak sterowniki;) Trudno ocenić układ jak sterownik jest
> badziewnie napisany.

Do sporawnej pracy potrzebny jest zestaw (układ+sterownik). W przypadku
JMicrona ten zestaw jest duzo bardziej ułomny niż w przypadku np. SATA
Intela. Ergo, bezpieczniej i sprawniej bedzie olać PATA i wyłączyć to w
BIOSIE.

> Chodzi o to, że np. moja płyta nie ma obsługi AHCI, więc chcąc mieć
> dysk na SATA muszę w tym trybie instalować system. Mojego chipsetu nie

Nieprawda. Jest kilka sposobów na zmiane kontrolera dysku bootującego, ale
to juz mocno OT.

> obsługuje Windows XP domyślnie, więc muszę dodać sterowniki podczas
> instalacji albo je sobie zintegrować. Wpadła mi w ręce instalacja,

No taka dyskieteczka pewnie jest.

> która ten mechanizm miała uszkodzony i stało się to co niedawno na
> grupie opisał jeden z użytkowników. Zobaczyłem więc w jaki sposób
> gość robi tą ___preinstalację___ i wszystko jasne. Niestety nie jest
> w stanie powiedzieć co uszkadza mechanizm dodawania sterowników jeśli
> instalarkę robi się Nlitem. Oczywiście z niemodyfikowaną instalacją
> nie ma żadnego problemu i wszystko działa od razu.

No wiesz kontrolery raid na PATA oraz SCSI wymagaja też takich zabiegów.
Generalnie wszystko ponad stadardowe IDE wymaga sterowników. W zamian
dostajesz cechy których IDE nie posiada (RAID, NCQ, itp.). Jak Ci sie nie
podoba ta procedura toprzestawiasz SATA w tryb IDE/Compatible/Legacy i
jedziesz na steronikach IDE z systemu.

> I rozwiązanie prostsze: poszukać w sieci pliczku RESETDMA.VBS, wykonać
> skrypcik i sprawa załatwiona.

Wiesz mozna ale ja wole rozwiązanie problemu, a nie łatanie skutków.

> Ty też za VIA nie przepadasz, co?

Nie używam od czasów Athlona XP.

> Po prostu: jeśli wprowadzenie nowego standardu nie przynosi
> prawdziwych nowości, a tylko ozdobniki, to jest to moim zdaniem
> nabijaniem kabzy wąskiej grupie interesów. Dla mnie rzeczą godną
> uwagi byłoby podniesienie realnej prędkości transferu, a nie zmiana
> tasiemek na przewody i parę innych dupereli.

Zmiana predkosci ma sie nijak do interfejsu. Zmiana PATA na SATA to nie
rewolucja ale krok do przodu (i nastapila poprawa chyba kazdego aspektu
interfejsu). Ciagle pomijasz takie aspekty jak brak problemów Master-Slave,
ograniczenia dlugosci kabla w PATA (w SATA normalnie podpinasz dysk
zewnetrzny tym samym interfejsem bez mostków spowalniajaco-konwertujacych.

> Teraz jest to istotna rzecz, ale kiedyś tak nie było. Zmieniły się
> dwie rzeczy:
> - świadomość użytkowników
> - i tak ważniejsza: rosnąca w obudowie temperatura

No i fajnie. SATA jest lepsze ;-)

> Nie, po prostu nie zmieniam płyty, gdyż nie mam takiej realnej
> potrzeby. Nagrywaka na SATA jest dla mnie po prostu ekstrawagancją,
> tym bardziej, że poza nowym interfejsem nie wnosi nic nowego

No dla Ciebie tak i ciesze się ze mozesz jeszcze sobie cos tam kupic na
PATA, ale pytajacy składa nowego kompa i nie ma takich ograniczeń.

> SATA nie ma żadnych ___istotnych___ zalet, żadnych wartych uwagi.

Owszem ma. Nie bede wysztkiego wymieniał na nowo.

> To była ironia oczywiście, ale wyobraź sobie, że mam myszkę pod USB,
> ale podłączoną przez przejściówkę na PS/2. Już tu się udzielałem,
> dlaczego wolę myszę pod PS/2, a nie pod USB i nie chce mi się po raz
> kolejny. Podłączyłem ją pod USB i chodzi tak samo jak na PS/2, tylko
> po co zajmować port USB jak jest wolny port PS/2?

Ała takie rozumowanie moze zaboleć, mozesz jeszcze jakis kowerterek na
PS-232 wtedy PS/2 też by się zwolnił.

> Nic nie chce udowodnić, mam inny punkt widzenia niż Ty.

Nom miej go smiało, ale on troche nie pasuje do zalozen pytajacego ;-)

--
pozdrawiam
      Mikolaj