Re: Niskobudżetowy laptop + tuner TV - jaki?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Wed 12 Dec 2007 - 17:38:31 MET

> Moja siostra chce sprezentowac swojemu mezowi (Tirowcowi) laptopa zeby
> w wolnych chwilach na parkingu podczas odpoczynku mogl sobie spedzic
> wolny czas na jakiejs rozrywce (nie tirowce) :-)))

            Widze problem w tym, ze na ogladaniu filmow/tv i do tego pewnie
siedzac tak srednio odpoczywa sie od jezdy, no ale to nie jest kwestia
techniczna.

> Laptop ma sluzyc do ogladania filmow, muzyki i jakies malo wymagajace
> gierki (logiczne).

            Czyli maksymalnie duza matryca, nawet 17" bo waga i czas pracy nie ma
tu znaczenia. Jesli to ma byc do pracy w kabinie to dobrze dokupic za
kilkadziesiat zl przetwornice 12V (zapalniczka) na 220V - co jak co, ale
akumulatro TIRa spokojnie to uciagnie. Dzieki temu moze z uzywanych byc
nawet laptop z kiepska bateria.

> Budzet jaki moze przeznaczyc na laptopka to okolo 2000PLN.

            Nowy, uzywany? Po zalozonej cenia przyjmuje ze raczej nowy ale z
nizszej jesli chodzi o jakosc wykonania. Ja bym sie jednak nad tym
zastanowil - powod nizej.

> Czy moglby ktos doradzic za jakim lapkiem ma sie rozgladac?
> Czy lapki marki ACER nadal nie ciesza sie dobra opinia czy moze juz
> cos sie poprawilo na + jezeli chodzi o ta firme?

            Odradzam te wszystkie Acery, Maxdaty itp. plastikowe wynalazki
z zawiasami urywajacymi sie czy opadajacymi po ~roku uzywania.
Jesli chodzi o sprzet to w TIRze itp. lepiej sprawdzi sie IBM z serii
T, lepsze modele Toshiby itp. sprzet nie do zajechania jesli sie nim tylko
nie rzuca. Wydajnosciowo to moze byc spokojnie cos od Pentium M 1,2-1,6 w
gore i 512 MB RAM + WinXP, w zadnym razie nie Vista. Cos takiego z
akumulatorem w nie najlepszym stanie (pisalem o przetwornicy) kupisz za
~1000 zl - jakby sie zniszczyl to mniejsza strata, a taki uzywany laptop
duzo wiecej przetrwa niz nowe zabawki Acera itp Actiny, poza tym rozbitej
matrycy czy innych uszkodzen powstalych przy lataniu laptopa po kabinie w
czasie hamowania zadna gwarancja nie obejmie.

> Jeszcze jedna sprawa.
> Do laptopa prawdopodobnie bedzie dokupiony tuner TV tylko nie mam
> pojecia czy np. we Francji, Holandi czy Hiszpani bedzie mogl odbierac
> sygnal TV (tam sa chyba inne pasma)? Jaki tuner polecacie do laptopa?

            Jesli zachodnia Europa to DVB-T - jest duzo bardziej rozpowszechnione
niz w PL murzynowie, a naziemna tv cyfrowa pozwala stosowac duzo mniejsze,
poreczne anteny. Na tzw. pokojowej przy tv analogowej mozna zapomniec o
dobrym sygnale - mialem "snieg" nawet z taka antena postawiona na oknie
wychodzacym bezposrednio na nadajnik PKiNu w odleglosci ~2 km - tunery
kompuerowe (czy to PCI, USB czy PCMCIA potrzebuja zdecydowanie lepszego
sygnalu niz byle glowica wbudowany w TV.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl