Re: Zdrowszy monitor CRT czy LCD ?

Autor: Mateusz Bednarek <msz.bednarek_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Tue 04 Dec 2007 - 22:48:17 MET

Takie zagadnienia myślałem że ktoś poda informacje z którymi
się zetknął w ujęciu technicznym. Będzie jasno co i dlaczego
jest mniej szkodliwe. Sam się zastanawiałem i wychodzi
zasdnicza różnica grająca rolę.

W CRT wyświetla obraz strumień elektronów, wiązka (do czterech),
która może być w danej chwili w jednym miejscu. Stąd piksle
wygaszają się i są pobudzane do świecenia cyklicznie. Natomiast
w LCD robią to tranzysotry dla każdego piksla osobno. Nawet do
4 tranzystorów na jeden piksel. Choć nie wiadomo czy jest każdy
tranzysor podłączony do pamięci, kondensatora, czy maska
tranzystorów jest multipleksowania. Czyli kwestia jeden czy kilka
tranzystorów na piksel może mieć znaczenie dla jakości zdrowotności
obrazu.

Nie jest to też jasne bo zapewne wchodzą kwestie budowy
ludzkiego oka i własności światła "ciekłokrystalicznego".
Stabilność, bądź niestabilność pojedynczych kryształów
(drgania). Oko może nie lubieć spolaryzowanego światła.
I setki innych zagadnień, które mogą być dość przypadkowe.
A całość może się okazać w praniu, po latach użytkowania.

Więc na przykład trudno odgadnąć dla zbadania zdrowotności
typu matrycy LCD, czy powinna mieć 1 czy 3, czy 4 tranzystory
czy określić ogólnie co powinna mieć.