Re: RAID na CF

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Tue 27 Nov 2007 - 23:38:19 MET

Osadnik pisze:
> Czy można złożyć dowolny RAID na kartach pamięci CF? Załóżmy że karty CF
> podłączymy do Interfejsu SATA obsługującym RAID. W ten sposób można by
> uzyskać bezgłośną szybką pamięć masową.
Jak najbardziej ma to sens, ale trzeba robić z głową ;)

Sam takie coś popełniłem, 2 podwójne przejściówki IDE-CF (z obsługą DMA,
to ważne!) - jedno gniazdko IDE i miejsce na 2 karty CF (jedna widziana
jako master, druga jako slave), płyta głowna z IDE (dość zabytkowa jak
na dzisiejsze czasy, 4 karty CF PQI x120 2GB i softwarowy md-raid0

Warunki i ograniczenia: obecne karty CF (wszystkie "szybkie" x120
dostępne w sensownych cenach) pracują _najwyżej_ w trybie mdma2
(UDMA33), realne transfery (hdparm) na poziomie 14MB/s odczyt, a z cache
260MB/s (co w zasadzie jest maks przy udma33) - tyle że karty CF mają
cache wielkości 1 do 8kB (kilo!) w porównaniu do cache 2-16MB w obecnych
dyskach twardych...

CF klasy x80 róznie, niektóre mają dma, nie które nie, wolniejsze
(podawane x66 i mniej) nie spotkałem by miały dma, więc wychodzi tylko
pracować w PIO-mode-4 - z 100% opciążeniem cpu, odpada.

Karty klasy "extreme-IV" i szybsze wynalazki mają co prawda obslugę
udma66 (i nieprzyzwoite ceny) - ale nie spotkałem się z przejściówką
IDE-CF która to obsługuje, karty te chodzą wtedy tylko w udma33 (w
czytniku usb2.0 osiągają lepsze transfery).

Druga sprawa to wytrzymałość - faktycznie swapu nie ma sensu na tym
robić. Ale tak źle z żywotnością nie jest, bo większość obecnych kart ma
"wear leveling" czy jak to sie zwie -same sobie rozkładają po komórkach
zapisy (fizyczny sektor nr X raz jest na tej komórce, raz na innej),
więc zużycie jest równomierne.

Trzecia sprawa - osiągnięte wyniki na raid0 na 4 kartach CF x120 w
transferze MB/s ledwo zbliżają się do 45MB/s - a tyle to ma najpodlejszy
obecnie dostępny dysk twardy. Realne czasy "seek time" też nie są zerowe
- karty lubią się zamyślać, zwalniać bez widocznego powodu itp, otwarcie
pliku 1MB faktycznie jest natychmiastowe, ale transfer 500MB już się
ślimaczy lekko, po drodze parę razy zwalniając okrutnie...

Ja obecnie wykorzystuje taki układ do trzymania danych 'serwowanych'
przez serwer, by utrzymać niski czas reakcji, dane są i tak regularnie
backupowane/trzymane na hdd, jedynie kopiowane są do CF i stamtąd po
http udostępnione w trybie read-only by było ciszej i szybciej dostępne
(bo transfer po lanie i tak nie jest większy potrzebny niż z karty dostępny)