Re: jaki obecnie najszybszy jednordzeniowiec

Autor: Marcin P. <lelec_at_op.pl>
Data: Fri 09 Nov 2007 - 08:14:46 MET

Użytkownik "rom3k" <rom3k2@wp.pl> napisał w wiadomości news:fh0d5h$r5d$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Dzieki, ciekawe porownania, zastanawiam sie tylko czemu pomiedzy procesorami
> Core2Duo serio 4xxx i 6xxx, gdzie te drugie maja 2x wiecej pamieci
> podrecznej,
> a w testrach roznica jest prawie zadna...?!

Bo to ten sam procesor! To samo !! identico ! nie licząc faktu, że wyłączyli sprzętowo pół cache.

Rynek proców dwurdzeniowych u intela jest silnie zmarketoizowany. Mamy ogólnie ujmując trzy linie:

E6xxx - "max wypas", różni się od niższych modeli bitem wirtualizacj, którego nikt nigdy do niczego nie używa
E4xxx - "pół wypas", ma cache mniejsze niż linia E6xxx i większy niż E2xxx, brak bitu wirtualizacji
E2xxx - "ćwierć wypas", ma najmniejszy cache, jest identyczny, jak E4xxx, brak bitu wirtualizacji

Występują też drobne różnice w postaci nominalnej szybkości FSB, którą tak naprawdę każdy moze sobie sam ustawić w Biosie, i zrobić z 1,6 GHz za 220 zł na przykład 3,2 GHz, nie ustępujący w zasadzie niczym lini E6xxx.
Nie mam w tej chwili możliwości, żeby przyjżeć się jeszcze możliwościom odporwadzania ciepła, być może tu jest też jakaś różnica.

Procesory różnią się wielkością cache.
Przy ogromnej większości zastosowań - wielkość cache ma znikomy, wręcz pomijalny wpływ na wydajność.
Między 4 Mb cache a 1 MB cache - różnica wydajności nie powinna przekroczyć 3% wydajności.

Bardzo podoba mi się polityka cenowa Intela w tym zakresie. AMD nie ma szans.

Z ciekawostek: jak cena Q6600 2,4 GHz spadła nagle poniżej 1000 zł, a cena QX6700, szybszego o kilkanaście procent, pozostała prawie 4 x wyższa, to ździwiłem się bardzo. Szybko kupiłem Q6600 i dowma kliknieciami zrobiłem z niego 3GHz, bijąc osiągi najszybszych dostępnych na rynku procesorów. Bez dodatkowych kosztów.

Serdeczne pozdrowienia

--
Marcin
Q6600@3000 MHz, P5K, 2GB, 21' PVA