Re: Dysk mi pada - kto zdiagnozuje S.M.A.R.T?

Autor: Jacek Osiecki <joshua_at_ceti.pl>
Data: Mon 05 Nov 2007 - 20:26:07 MET

Dnia Mon, 05 Nov 2007 19:36:16 +0100, Marcin Kocur napisał(a):
> Osoba Jacek Osiecki napisała na pl.comp.pecet:

> Po pierwsze takie coś wklejaj na odpowiednie serwisy, bo tak ciężko się
> połapać. Co jest z dyskiem?

Hmm, uznałem że chyba więcej pożytku z takiego wątku na pececie ;)
Tym bardziej, że różniaste fora często są martwe, ciężko komuś nie
siedzącemu w temacie wywnioskować gdzie warto napisać... No i tradycyjnie
trzeba na każdym kolejnym forum się rejestrować grrr :)

> 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 095 095 000 Old_age
> Always - 55
> Na pewno 55 sektorów jest uszkodzonych, zostały one zastąpione przez
> zapasowe

Hmm, właśnie ten parametr wydał mi się nieco podejrzany :)

> 197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age
> Always - 1
> Na pewno jeden jest w trakcie przenoszenia (znajdują się na nim dane,
> więc dopiero po nadpisaniu tego sektora może on zostać zastąpiony.

Czy to już jest wystarczająca przesłanka do wymiany dysku na gwarancji?
Z tego co pamiętam to na ten dysk była gwarancja trzyletnia...

> No i na pewno nie przeprowadziłeś żadnych testów smarta.

Ditto.

> Zamiast badblocks (który wcale nie jest złym programem) możesz użyć
> właśnie takiego testu. Odpala się go mniej więcej tak:
> smartctl -t=long /dev/hda. Informację o postępach uzyskasz każdorazowo
> przy smartctl -a /dev/hda. Polecam man smartctl, stronę

Dzięki, będę testował.
Za dwa dni będę akurat się wybierał w okolice sklepu gdzie kupiłem dysk,
to wtedy kupię nowy a ten oddam do serwisu...

> Acha, jeśli możesz zbackupować dane z tego dysku, oczywiście zrób to jak
> najszybciej.

Backup się zaczął w 5 minut od pierwszego cyk-cyk ;)
> Aby wymusić zastąpienie uszkodzonych sektorów, możesz
> nadpisać dysk zerami dd if=/dev/hda of=/dev/zero (czy jakoś tak), albo
> użyć kilkukrotnego destrukcyjnego testu zapisu badblocks (opcja w
> bodajże).

Aż tak mi się nie chce, generalnie po prostu chcę mieć jakieś dowody na
wadliwą pracę dysku - mam nadzieję że te informacje ze smarta wystarczą :)

Pozdrawiam,

--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944
"To nie logika, to polityka"