Pochwala gparted (livecd)

Autor: RM <rm1973_at_WYTNIJ.gazeta.pl>
Data: Sun 04 Nov 2007 - 14:50:27 MET

Witam,

Od jakiegos czasu zamierzalem poprzesuwac partycje na dysku, a ze nigdy tego
nie robilem, to zwlekalaem z tym w nieskonczonosc - az upiorne Win-XP, wciaz
wywalajace komunikat, ze nie potrafia zyc na C: o rozmiarze 2.5 GB mnie
wreszcie przekonaly!
  Zrobilem maly rekonesans i zaczalem od narzedzia jakie posiada Yast -
program "do wszystkiego" w SUSE 10.1. Narzedzie potrafilo jedynie zmniejszyc
rozmiar partycji - to bylo dla mnie o duzo za malo. Bylem troche rozczarowany
wiec poszukalem czegos innego i znalazlem GParted (gparted.sourceforge.net).
Tworcy GParted zrobili nawet mikro-dystrybucje Linuksa typu LiveCD
(gparted.sourceforge.net/livecd.php), ktora po wypaleniu na dysku CD i
uruchomieniu automatycznie przeszla w tryb graficzny i uruchomila GParted.
GParted okazalo sie bardzo przyjazne, jedynie linuksowa konwencja nazw dyskow
(/dev/hdaX) moze nieco przestraszyc nieobytych ale poza tym SUPER. GParted
poprzesuwalo i pozmienialo rozmiary kilku z moich ZAPELNIONYCH DANYMI partycji
o bardzo roznych systemach plikow: NTFS, FAT32, EXT2, EXT3 i RAISER(3.x)
niektore na partycji rozszerzonej, ktorej poczatek tez zostal przesuniety.
Calosc zajela ze 2 godziny ale jestem bardzo zadowolony. Jedyny brak to LILO,
ktorego nie ma na LiveCD z GParted.

Polecam!
RM