Re: Bad blocks - czy przyczyna moze byc inna niz sam dysk?

Autor: Tomaszek <tomaszek_at_judeland.pl>
Data: Thu 25 Oct 2007 - 15:59:21 MET DST

Marcin pisze:
> Teraz mam dwa pytania:
>
> 1) (sprzetowe) czy takie awarie o jakich pisze (a szczególnie ta ostatnia,
> czyli pojawienie się bad block'ow) moga być spowodowane czyms innym niz sama
> wadliwosc/usterkowosc dyskow samsunga? Jest to komputer stacjonarny, stoi w
> jednym miejscu, nikt go nie przenosi, nie grzeje się, wszystko w normie...
> Az mi sie wierzyc nie chce, ze dyski samsunga sa tak awaryjne, ale chyba
> wszystko na to wskazuje? Dysk jest jeszcze na gwarancji, moze warto poprosic
> sprzedawce o wymiane na seagate'a, wdc, albo cokolwiek innego niz samsung?

Możliwe przyczyny:
- zasilacz nie podaje właściwych napięć - nie sugeruj się żadnymi
forami, tylko wepnij się miernikiem gdzie trzeba
- tasiemka do przesyłu danych jest złej jakosci lub jest w jakikolwiek
spósób naderwana, pogięta itp.

Dysku nie ma sensu wymieniać na inny, gdyż problem prawdopodpbnie nie
leży w nim

> 2) (programowe) Dysk (jedyny w komputerze) mialem podzielony na dwie
> partycje. Oprocz tego mam dysk na usb. Chcialbym zgrac kilka plikow z tego
> uszkodzonego dysku i zastanawiam sie jak. Po wystartowaniu plyty
> instalacyjnej windows widzi druga partycje, ale pierwsza (tu gdzie był
> system) jest nieznana. Po wystartowaniu plyty narzędziowej i uruchomieniu
> volkov commandera widze pliki na jednej i drugiej partycji (ale nie moge nic
> skopiowac).

Napisałeś gdzieś, że używasz UBCD ( mam na mysli to:
http://www.zoom.idg.pl/ftp/pc_14865/Ultimate%20Boot%20CD%20for%20Windows%20(UBCD4Win)%203.05%20pl.html
) Ten pakiet powinien sobie poradzić ze wszystkim co chcesz zrobić.
Spróbuj naprawić partycję widoczną jako nieznaną programami tam
zawartymi. Znajdziesz tam wszystko co w każdej dystrybucji linux'a typu
live CD, tylko że w środowisku graficznym, które doskonale znasz.

Licz się jednak z tym, że dopóki nie wyeliminujesz przyczyny takiego
zachowania dysku, każda operacja naprawienia może odnieść odwrotny skutek.
> Mam trzy pomysły, ale który jest najsensowniejszy?
> a) zorganizowanie innego twardziela zainstalowanie na nim systemu i zgranie
> danych ze starego dysku (tu klopotliwe jest zorganizowanie dysku, tego z usb
> nie chialbym ruszac, bo mam tam wazne dane)
> b) zainstalowanie windowsow (o ile się uda) na tej uszkodzonej partycji
> (wymaga sformatowania) i proba odzyskiwania plikow jakims narzedziem (co
> moglibyście polecic)?
> c) a moze jest jakas plytka, która wystartuje, bedzie obslugiwała zarowno
> moj dysk ntfs sata jak i ten na usb?

Zdecydowanie punkt c, pozostałe odpadają. Wybierz Ubuntu 7.x lub UBCD
for Windows. Ja używam tego drugiego i jestem zadowolony

--
|Tomasz Dębkowski | www.i-slownik.pl      |