Bad blocks - czy przyczyna moze byc inna niz sam dysk?

Autor: Marcin <mwlodarc_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Thu 25 Oct 2007 - 09:05:42 MET DST

Witam,

Proszę o pomoc, bo sam juz nie wiem gdzie szukac problemu i co zrobic.

W moim komputerze mam dysk Samsung 250GB (sata). To juz trzeci egzemplarz i
znowu padl :-( W pierwszym po roku padla elektronika, drugi, który mi
przyslano od początku nie dal się sformatowac (okazalo sie, ze mial bad
blocki). Przyslano mi trzeci, tu wszystko gralo fajnie, az do tego tygodnia.
W pewnym momencie komputer restartuje sie w kolko przy każdym uruchamianiu.
Nic nie pomaga.

Uruchomilem komputer z plytki z narzędziami (ubcd) i zrobiłem diagnostyke
dysku: sporo bad blokow, w tym trzy pierwsze na dysku.

Teraz mam dwa pytania:

1) (sprzetowe) czy takie awarie o jakich pisze (a szczególnie ta ostatnia,
czyli pojawienie się bad block'ow) moga być spowodowane czyms innym niz sama
wadliwosc/usterkowosc dyskow samsunga? Jest to komputer stacjonarny, stoi w
jednym miejscu, nikt go nie przenosi, nie grzeje się, wszystko w normie...
Az mi sie wierzyc nie chce, ze dyski samsunga sa tak awaryjne, ale chyba
wszystko na to wskazuje? Dysk jest jeszcze na gwarancji, moze warto poprosic
sprzedawce o wymiane na seagate'a, wdc, albo cokolwiek innego niz samsung?

2) (programowe) Dysk (jedyny w komputerze) mialem podzielony na dwie
partycje. Oprocz tego mam dysk na usb. Chcialbym zgrac kilka plikow z tego
uszkodzonego dysku i zastanawiam sie jak. Po wystartowaniu plyty
instalacyjnej windows widzi druga partycje, ale pierwsza (tu gdzie był
system) jest nieznana. Po wystartowaniu plyty narzędziowej i uruchomieniu
volkov commandera widze pliki na jednej i drugiej partycji (ale nie moge nic
skopiowac).
Mam trzy pomysły, ale który jest najsensowniejszy?
a) zorganizowanie innego twardziela zainstalowanie na nim systemu i zgranie
danych ze starego dysku (tu klopotliwe jest zorganizowanie dysku, tego z usb
nie chialbym ruszac, bo mam tam wazne dane)
b) zainstalowanie windowsow (o ile się uda) na tej uszkodzonej partycji
(wymaga sformatowania) i proba odzyskiwania plikow jakims narzedziem (co
moglibyście polecic)?
c) a moze jest jakas plytka, która wystartuje, bedzie obslugiwała zarowno
moj dysk ntfs sata jak i ten na usb?

Pozdrawiam i z gory dziekuje za rady,
Marcin