Re: SDRAM PC133 do laptopa gdzie jest obecnie PC 100 można?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Mon 15 Oct 2007 - 22:27:51 MET DST

Mariusz <mariusz610@wp.pl> wrote:

> Witam, mam pytanko odnośnie pamięci otóż mam laptopa Compaq Armada
> E500 płyta główna Compaq Aramada chipset 82440BX/ZX, Pentium III
> 900(9x100) . Obecnie jest dwie kości pamięci 64+128MB PC 100,
> chciałbym wyjąć 64 a dokupić 256MB, jednak kości PC 100 są bardzo
> drogie np. dziś na Allegro poszła taka za 155zł. Natomiast PC 133 są
> już tańsze

            Od zlego konca to ruszasz - powodem wysokiej ceny nie jest PC100
czy PC133 a organizacja modulu. Do BX/ZX musibyc dwubankowy i dlatego sa
znacnzie drozsze - zreszta na SODIMM ciezko upchnac 16 typowych kosci
16Mx64 jakie maks obsluguje BX, trzeba posilkowac sie specyficznymi
kostkami ktore mimo mniejszej ilosci nadal zachowuja gestosc 16Mx64
i stad chora cena.

> dlatego zastanawiam się czy taka pamięć będzie działać
> poprawnie w moim sprzęcie. Widziałem inne kompy na Allegro gdzie
> sprzedawcy podawali w parametrach ten sam chipset co u mnie i pamięć
> PC 133.

            Jw - powod jest inny. U mnie bez problemu na jednym Compaqu na i810
dziala PC133 jako PC66 (Cel466) i jest OK. Najsmieszniejsze ze ten szybki
modul PC133 CL2 (5-2-2) @133 sam nie chcial dzialac na Compaqu z i815 i
PIII 866 (za szybkie timingi, potrzebowal w pierwszym banku dodatkowej
kostki PC133 CL3 5-3-3 do zwolnienia calosci, a na tym Compaqu i810
z FSB 66 dzialal pieknie nawet sam.

> Nie wiem jednak czy to tylko sprawa chipsetu czy może całej
> płyty głównej. Program Ewerest mówi tak o magistrali pamięci na mojej
> płycie głównej: rzeczywista częstotliwość taktowania 100 MHz i
> efektowna częstotliwość taktowania też 100MHz. Wydaje mi się że pamięć
> 133 powinna zwolnić do 100 i też działać ale nie jestem pewien więc
> proszę o potwierdzenie bądź zaprzeczenie moim przypuszczeniom.

            Co do zasady tak, inna sprawa ze laptoy bywaja strasznie wybredne co
do modulow pamieci. Ale jak pisalem wyzej problem masz inny niz szybkosc
(moduly PC133 obowiazkowo maja w SPD rowniez timingi dla PC100).

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl