Re: dysk zewnętrzny podpięty pod LAN

Autor: allerune <nie_at_pod.am>
Data: Tue 09 Oct 2007 - 01:03:56 MET DST

Konrad Kosmowski wrote:

> Taki "dysk w LAN" to jest w gruncie rzeczy komputer udostępniający dysk przez
> protokoły sieciowe zrozumiałe (głównie) dla Windows. Czyli tzw. NAS (Network
> Attached Storage).

To urządzonko z saturna poprzez instalację specjalnego oprogramowania
widziane było jako dodatkowy dysk twardy w komputerze (nie mówię tu o
mapowaniu dysku sieciowego).

> Istnieją dwie szkoły:
>
> 1. Kupić dedykowaną obudowę z układem i oprogramowaniem pełniącą rolę NAS. Do
> tego wtykasz dyski i sobie działa. Ma to takie zalety, że jest nieskomplikowane
> w obsłudze i ma niski poziom poboru mocy.

Super, o to mi dokładnie chodzi ;)

> [...]
> nawet jakimś Windows jest to niesłychanie elastyczne i oprócz samego
> udostępniania dysków będziesz mógł na tym robić bardzo dużo rzeczy, których
> producent taniego dedykowanego NASa mógł nawet nie przewidzieć. Np. opalać 24h
> klienta torrenta, uruchomić demona serwującego pliki dla iTunes (DAAP),
> postawić sobie bezpieczny dostęp do plików (SSH), podłączyć drukarkę i
> udostępniać w sieci czy nawet podłączyć to pod sygnał TV i nagrywać programy...
> możliwości praktycznie ograniczone tym czym ograniczony jest pecet i ludzka

Jak jeszcze studiowałem informatykę, to się w takie rzeczy bawiłem,
teraz nie mam na to czasu, coraz bardziej przekonuję się do wygodnych i
dedykowanych rozwiązań.
Poza tym to właśnie o pozbycie się buczącego w kącie kompa mi chodzi
(oprócz tego że buczy, żre prąd i wygląda nieestetycznie).

dzięki za garść informacji

allerune