Re: jaki RAM będzie pasował do starszego kompa?

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Sun 30 Sep 2007 - 13:44:34 MET DST

Użytkownik "AD" <adamu@widzew.net> napisał w wiadomości
news:fdmgi4$ohh$1@kujawiak.man.lodz.pl...
> [...]
> 2000+ (1674 MHz (12.5 x 134)).
>
> Mam 3 sloty na RAM, z czego mam zajete już dwa.
>
> W pierwszym siedzi najstarsza kość NoName - 256MB (2 rows, 4 banks), DDR
> SDRAM, PC2700 (166MHz), SSTL 2.5V,
> @ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
>
> W drugim slocie wylądowała kość TwinMOS 256MB (1 rows, 4 banks), DDR
> SDRAM, PC3200 (200MHz), SSTL 2.5V,
> @ 200 MHz 2.5-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
>
> W trzecim: ...i tu jest pytanie
>
> Co włożyć do trzeciego slotu? Chciałem dokupić jeszcze jedną kość 512MB
> albo 1GB.

> Do tej płyty pasują chyba tylko kości DDR (a czy DDR2 też???)

DDR2 nie

> jak prześledziłem ceny to można kupić tanio ram, ale DDR2 i z CL=4 lub z
> CL=5 i na szybszych magistralach (PC4300=533MHz)

Tak zawsze bywa. Różnica w cenie między DDR i DDR2 będzie się stopniowo
zwiększać (na niekorzyś DDR). BTW popatrz ile kosztuje w sklepie 512 SDR
PC133

> Gdzies w necie znalazłem, że "CL to CAS Latency określa liczbe cykli
> zegara magistrali,jakie uplywają od momentu wydania przez proca polecenia
> aktywacji wybierania kolumny do czasu przekazania danych do bufora"
> Czyli jak bym kupił kość z większym CL, to będzie wolniejsza?

To są marginalne różnice czy CL3, czy CL2.5

> Moja płyta obsługuje maksymalnie procesory z FSB=333, ale mój Athlon i tak
> chodzi na FSB=266, natomiast maksymalna szybkość kości RAM to chyba PC3200
> (400MHz) - (ram podają PC3200 jako 400, a raz jako 200???)

Ta płyta chyba nawet nie obsługuje 3 modułów na 166MHz (chyba że kupisz
jednostronną, bo ograniczenie jest do bodajże 4 rows, a teraz już masz
łącznie 3). choć jeśli obsługuje to sprawdź czy szybciej będzie
synchronicznie z FSB na 133MHz, czy asynchronicznie na 166.

> Jakie parametry musi mieć kość nowa kość?
> Napięcie, to chyba jasne - 2.5

> ale reszta? Jakie PC, CL i pozostałe parametry?

Możesz kupić najtańszą dostepną w sklepie. Aczkolwiek, w najgorszym wypadku
moga się pojawić problemy z kompatybilnością wszystkich 3 modułow naraz
(zalecany upgrade biosu w takim przypadku, lub manewrowanie timingami i
częstotliwosciami)

> I czy ty prawda, że druga i kolejne kości i tak przetaktowywują się
> prędkości pierwszej kości w slocie?

Prawidłowo napisany bios powinien ustawić pamięć do prędkości
najwolniejszej, nieważne w którym slocie by ona nie tkwiła. Ale w praktyce
to nieraz warto "na wszelki wypadek" najwolniejszą kość wsadzić do
pierwszego slotu

> Czyli, jak mam jako pierwszą tą najsłabszą (PC2700) to nawet jak kupie
> szybszą to ona i tak poleci tylko na PC2700?

Każda pamieć ma często inne parametry fabryczne (wpisane w SPD) dla każdej
częstotliwości. Więc nowo zakupiona kość dla 133 będzie miała wpisane
zapewne coś w stylu 2.5-3-3-7.