Re: USA samolot podzespoly komputera

Autor: dogfish <email_at_nmsi.com>
Data: Fri 07 Sep 2007 - 01:09:21 MET DST

Łukasz Ledóchowski wrote:

> Jeżeli znajoma kupi z USA to musi zapłacić kanadyjski VAT składający
> się z dwóch elementów:

W Kanadzie nie ma VAT!
Jest zasadnicza roznica pomiedzy waszym VAT a kanadyjskimi lub US podatkami.
Polega ona nie tylko na wielkosci jego wymiaru ale glownie na sposobie
jego ustalania i egzekwowania.
GST zostal wprowadzony przez rzad federalny i on te pieniadze kontroluje.
PST lezy w gestii rzadu prowincji i fundusz z tego tytulu powstaly,
jest gospodarowany przez dana Prowincje.
Wasz Vat zostal ustalony w Brukseli i nie jest wazne gdzie dokonasz jego
oplaty; placisz podatek za np: auto (transakcja pryw.) badz to
bezposrednio przy zakupie albo tez przy wwozie tych artykulow do kraju.
Kto i jak tymi funduszami gospodaruje to nawet o.Rydzyk nie bylby w
stanie odpowiedziec bez sarkazmu.
Jezeli jednak "znajoma" zakupi artykuly w USA to zaplaci tam odpowiedni
Sales TAX - % rozny, w zaleznosci od stanu (4% do 7%)i niezaleznie od
tego moze na granicy takze zaplacic obowiazujace podatki w Kanadzie.
Jezeli takie jednorazowe zakupy stanowia nie wielkla kwote i nie maja
charakteru handlowegoto to z reguly urzad celny nie pobiera cla.
Zakupy w USA dokonywane przez w formie "on line" (internet, telefon)
wysylane sa bez oplat podatku obowiazujacego w danym stanie US.
Podobnie tez kanadyjski urzad celny je traktuje (tak jakbys przewozil je
ze soba).
Nie ma tu sztywnej zasady lub regulacji ze clo musi byc naliczone lub
uchylone.
Celnik jest w dobrym nastroju - kaze ci odjechac, w innym przypadku
odesle Cie do zaplacenia cla.

> 1) GST - 6% - podatek ogólnokrajowy.
> 2) PST - w przypadku Ontario wynosi 8% - podatek danego regionu.
>
> W przypadku Ontario wynosi to razem 14%. GST zwrócą Ci po wypełnieniu
> formularza przy wylocie (oczywiście po dłuższym czasie oczekiwania),
> nie wiem jak jest z PST.

Inne prowincje moga miec 15% tzw. HST

Od 1 kwietnia 2007 zwrot zaplaconego w Canadzie podatku GST na wszelkie
przedmioty zostal wyelimnowany, za wyjatkiem podatku oplaconego od uslug
turystycznych pod warunkiem jednak ze brales zorganizowany TOUR Package.

http://www.cra-arc.gc.ca/E/pub/gi/notice221/notice221-e.html

Mozliwy jest tylko do zwrot PST o ktory nalezy zabiegac wypelniiajac
odpowiedni formularz, ktory nalezy "uwierzytelnic" na przejsciu
granicznym/lotnisku a nastepnie wyslac do: Ministry of Finance.
Proces moze trwac nawet do 12 tygodni.
Szczeguly i forma/applikacja do wypelnienia tu:
http://www.rev.gov.on.ca/english/forms/rst/pdf/0298.pdf
Formularze/druki otrzmasz na kazdym przejsciu granicznym - zwykle w
punkcie wymiany walut lub Duty Free Shop.

> [...]
> Polsce, ale jak Ci nie sprawdzą bagażu to VATu nie będzie.
>
> Jeżeli chodzi o ceny w kanadyjskich sklepach to ja nie znalazłem
> żadnego naprawde godnego uwagi. Większość cen procesorów, grafik czy
> płyt głownych była na poziomie porównywalnym z www.esc.pl. Jedyne co
> udało mi się tanio kupić to pamięci OCZ, które w samym sklepie miały
> cenę minimalnie niższą niż w Polsce, ale producent oferuje MIR (Mail in
> rebate - zwracają część ceny towaru po odpowiednim wypełnieniu
> formularza i wysłaniu do nich pocztą). Jeżeli otrzymam ten rabat,

Wezmie to co najmniej 3 do 6 miesiecy a na koncu moze okazac sie ze
address nie zgodny z polisa firmy.
Tak wlasnie "nie otrzymalem" $40 MIR od Corsair za zakup wlasnie
pamieci....dokonany w marcu br. Do tej pory nie widze tego rabatu.

> Taniej można kupić sprzęt refurbished (naprawiany,odnawiany lub po
> prostu klient zwrócił go do sklepu po zakupie), ale ciężko tam znaleźć
> nowy procesor lub płytę główną.

Nigdy nie kupowalbym sprzetu komputerowego "refurbished" dlaczego? -
taki to juz jest moj kaprys.