Re: inwentaryzacja

Autor: Michal AKA Miki <jakistammichal_at_z.onetu.pl>
Data: Mon 03 Sep 2007 - 20:46:24 MET DST

Użytkownik "Sphinx" <]TEGOTUNIEMA[as111@poczta.fm> napisał w wiadomości
news:fbgbc6$qmm$1@nemesis.news.tpi.pl...

> zinwentaryzowac
>
> Nie do końca tak.
> Środek trwały to pozycja na fakturze o pewnej kwocie.
[ciach]

No zdaje sie, ze posiadamy rozne informacje w tym zakresie, poniewaz wg
moich informacji monitor nie jest samodzielnym srodkiem trwalym... tak samo
jak np. klawiatura komputera czy myszka, gdyby spelniala zalozenia
kwotowe... nie jest nim nawet sam komputer, bez monitora (chyba ze jest to
laptop)...
ale na wszelki wypadek zapytalem google:
http://www.vat.pl/pages/i/76.php
http://www.twojzysk.com.pl/viewtopic.php?t=1809
http://www.nettax.com.pl/serwis/serwis.asp?idurl=/serwis/nowosci/2002/020226_1.htm
fragmencik z tego ostatniego:
W uzasadnieniu organ odwoławczy podniósł, że trafne było stanowisko
Inspektora Kontroli Skarbowej, iż jednostka centralna i drukarka komputerowa
nie stanowią środków trwałych z uwagi na to, iż nie są urządzeniami
kompletnymi i zdatnymi do użytku. Organ odwoławczy zauważył w związku z tym,
że zgodnie z paragrafem 6 ust. 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 17 stycznia 1997 r. winny one zwiększać wartość środka trwałego, do
którego zostały podłączone oraz być amortyzowane według stosownej stawki.

Fakt, ze orzeczenie jest z 2001, a ja nie wiem o zadnych nowelizacjach :)

jest jeszcze tutaj ciekawa rzecz:
http://www.bankier.pl/wiadomosci/print.html?article_id=1502910

> Co do poprzedniego posta:
>
> Można prowadzić oddzielną dokumentację i w księgowości i w dziale
> technicznym, ale MUSI to być w księgowości powiązane.
> Czyli księgowość robi środki trwałe i nadaje oznaczenia.
> Robimy spis sprzętu i nadajemy oznaczenia.
> Księgowość dopisuje do swoich oznaczeń, te drugie.
> To musi zagrać.

tutaj tez mam watpliwosci... co roku mamy kontrole skarbowa, a nikt nie
doczepil sie nam nigdy srodkow trwalych... Srodki trwale nie sa oznaczone
(zazwyczaj spisujemy numery seryjne, identyfikatory ew. opisy w naszej
wewnetrznej bazie, ale na zadnym z komputerow nie ma oznaczenia srodka
trwalego), co oczywiscie nie przeszkadza w inwentaryzacji sprzetu.
Fakt, ze ksiegowosc musi wykazac, ze posiada inwentarz ktory amortyzuje, wg
mnie nie jest jednoznaczny z wymogiem dodatkowego oznakowania tego sprzetu.

> Problemy typu z 2 środków trwałych (komputerów) robimy 1 (dość częste)
> rozwiązuje się w ten sposób że złomuje się jeden a drugi ma stary numerek.
> Lub złomuje się oba i robi się odtworzenie środka.
>
> Każdy środek trwały musi mieć numer.
> Każda pozycja __na fakturze__ która przekracza kwotę jest środkiem
> trwałym.

no i wlasnie to polecalbym skonsultowac z doswiadczonym biurem ksiegowym lub
glowna ksiegowa jesli taka u was funkcjonuje :)
a przy okazji - jak wprowadzisz do srodkow trwalych usluge serwisowa na
kwote 10tys zl? :)
albo zaliczke, ktora musi byc na fakturze :)

Pozdrawiam
Michal