Nowy komputer - jak nie wtopić?

Autor: fv <fake_at_cybax.com>
Data: Thu 23 Aug 2007 - 14:29:59 MET DST

Witam!

Po awarii kontrolera hdd na starej dobrej płycie ecs z athlonem 800, zmuszony
jestem zakupić nowy sprzęt. Tradycyjnie powstaje problem polegający na tym, że
od dobrych kilku lat pecetami się nie interesuję.

Mam do wydania około 1000zł, bez dysku, monitora, napędów, klawiatury itp. Sama
płyta, procesor, pamięć i obudowa z zasilaczem. Komputer nie ma służyć do grania
w najnowsze gry, ale powinny pójść Heroes of MM V czy Neverwinter Nights 2. Do nowszych
czy bardziej wymagających mam xboxa 360. Jednak starsze gry, czy strategie/RPG powinny
śmigać bez przycinania.

Dostałem propozycję zakupu płyty ze zintegrowaną grafiką, firmy Gigabyte:
http://www.ncix.com/products/index.php?sku=24092&vpn=GA-M61SME-S2&manufacture=Gigabyte
procesor AMD Athlon X2 3800+ (slot AM2)
Pamięć Geil DDR2 (4-4-4-12) 1GB w konfiguracji dual
Obudowa ModeCom Step 350W (mamy takie w firmie i są niezłe).
Do tego kontroler ATA na slocie PCI, ponieważ wszystkie napędy (2HDD i 2xCD) są ATA
a na płycie brakuje do tego złączy.

No i wszystko byłoby wspaniale, gdyby nie wątpliwości:
1. sprzedawca powiedział, że ewentualne włożenie grafiki w istniejący na płycie slot
PCI-E, spowoduje że będzie ona chodziła 2x wolniej, ponieważ jest to slot x8 a nie x16.
Czy to ściema taka jak z AGPx4 vs. AGPx8 czy rzeczywiście może się okazać, że to będzie
mało wydajne? Jeśli tak to czy to dotyczy wszystkich kart czy tylko tych super-hiper
za 1700zł/szt.?

2. mam świetną kartę grafiki na AGP (nVidia GT6600) i mi jej szkoda, ale podobno płyt
z AGP to już prawie nie ma, a poza tym taki zestaw byłby nienowoczesny bo trzeba by użyć
starego procesora (którego też nie ma) i starych pamięci DDR (drogich).
Coś mi się zdaje że "nie ma" jest na takiej zasadzie, że po prostu w Action nie ma na
takie coś promocji. Mylę się? Warto jeszcze składać zestawy na AGP?

3. najgorsza rzecz jest taka, że proponowana płyta jest microATX. Nie jestem przesądny
ale jak dla mnie to tam wszystko zacznie się gotować. Poza tym pewnie będzie wolniej
działało, ma za słabe kondensatory i ogólnie słabe jest, ryzykowne i nieperspektywiczne.

Innymi słowy: pakować się w to i kiedyś dokupować grafikę (np. w styczniu '08) czy też
lepiej od razu pojechać w normalną płytę ATX, dopłacić i wziąć jakąś fajną grafikę? Jeśli
tak to jaką do 500zł?

Bardzo Was proszę o pomoc. Kompletnie się zagubiłem, nie znam się, a nie mam dwóch tygodni
żeby sobie wyrobić opinię na nowo. Dlatego proszę ekspertów o poradę.

PS: tak, na pewno AMD, Intel jest wykluczony. I żadnych dwurdzeniowych wymysłów.

--
fv
Xbox gamertag: fastviper PL