Re: ile prądu ciągnie komp ?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sat 18 Aug 2007 - 16:34:05 MET DST

Marek Chwojnicki <marek_ch@tenbit.pl> wrote:

> Trochę więcej... Przeciętny PC teraz (powiedzmy AthlonXP o zegarze
> ~2GHz, płyta, ze dwa moduły DDR, HDD nagrywarka, nie za mocna karta
> graficzna) to od 100W przy wyłączonym monitorze po 200-250W czasie
> grania w gry 3D zależnie od monitora (CRT 17" około 70W, LCD 19" około
> 35-40W) i karty grafiki. Średnio powiedzmy 150W -

            U mnie w IDLE 117W przy wylaczonym monitorze, 198W przy wlaczonym CRT
17" i A64 S939 2,5GHz, 1 GB RAM, 2xHDD 7200 RPM, grafika GF7600GS/GT ale
skrecona do 100MHz rdzen/250 MHz pamiec, tak samo CPU chodzi tylko na 1,1V
przy 1120 MHz bo to C&Q i tylko obsluga usenetu. Do tego doliczajac UPS,
switch, glosniki i stara K6 pod samym tekstowym FreeBSD robiaca za router,
firewall, QoS itp. ktora udalo mi sie ograniczyc do 25W poboru
mocy wychodzi typowo 250W w IDLE.

> czyli od jakichś 3kWh na dobę jeśli prawie się przy nim nie siedzi a
> tylko chodzi np. Azureus/eMule, do nawet 6-7kWh jak ktoś ma mocniejszą
> niż podałem maszynę (ze 3 dyski, 4 moduły RAM-u, karta która 100+ W prądu
> "je") i dużo gra. Przy cenie kWh na poziomie 40 groszy około (to chyba
> tak teraz jest) wychodzi od 1,20 PLN/dobę do 3PLN/dobę czyli 40-120
> złotych miesięcznie za takie zostawianie kompa 24/7 włączonego.

            Szkoda katowania glownego komputera, rachunkow za prad i wystawiania
swoich danych na niebezpieczenstwo wlamania przy pracy 24/7. Jesli juz ktos
musi ssac to zdecydowanie lepiej zamiast laptopa zlozyc stara maszynke
okolo 300-400 MHz na i815/i810 i postawic tam jakiegos linuksa itp. Bedzie
to ciagnac ~40W jesli sie madrze dobierze komponenty.

A wszystkim zainteresowanym rachunkami za prad generowanymi przez komputery
polecam elektroniczne liczniki zuzyca pradu - kosztuja 40-50 zl i daja
pojecie o zuzywanej przez komputery energii. Mi od poczatku lutego wyszlo
juz niemal 600 kWh czyli ~237 zl za komputery przy pracy srednio ~8h
dziennie, czyli bez ssania dniami i nocami jak chce autor. IMHO sporo,
ale to jest na dobra sprawe 3 komputery, osprzet sieciowy i audio, drukarka
laserowa tez przy nagrzewaniu swoje bierze itp. - chcialem miec po prostu
wglad w koszt uzywania tegocalego bajzlu wiec pod licznik jest nawet
podlaczona lampka z 25W zarowka uzywana jako podswietlenie tla przy pracy
z komputerem w nocy/wieczorami.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl