Re: 2 czy 4 GB do laptopa?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Wed 15 Aug 2007 - 20:43:29 MET DST

 <strzeli@gmail.com> wrote:

> Kupuje niebawem laptopa (della), który bedzie chodzil 8-14h na dobe
> (prawdopodobnie z ajakas 30minutowa przerwa;-) ).
> Laptop bedzie podpinany i w biurze i w domu pod stacje dokujaca i
> monitory.

            Co do RAMu wyczerpales praktycznie temat, opowiesci o poceniu sie
mozna wlozyc miedzy bajki razem z Czarna Wolga. W sumie jedyna roznica to
te dodatkowe 5-6W na modul mogace skracac czas pracy na akumulatorach, ale
pisales ze to nie ma znaczenia.
            Od siebie niemal tradycyjnie dodam: zastanow sie bardzo dobrze czy
nie lepiej jednak kupic srednio wydajny laptop oraz bardzo wydajny desktop,
ktory zdecydowanie latwiej dozbrajac wraz ze wzrostem wymagan - przy XP
64bit mozesz sie przy tych cenach szarpnac i na 8 GB, co przy bardzo duzych
projektach graficznych nie jest az tak ogromna wielkoscia jak sie wydaje.
Piszesz ze to bedzie jedyne narzedzie pracy - tak katowany i przegrzewajacy
sie laptop przy intensywnych obliczeniach i pracy na zasilaczu (z natury
rzeczy znacznie trudniej go schlodzic niz desktop) bedzie bardziej narazony
na awarie, dotyczy to w szczegolnosci dysku ktory nie lubi wysokich
temperatur, a dane na nim zgromadzone to najcenniejsze co bedziesz mial.
Wypadki chodza po ludziach - kradzieze takich wypasionych zabawek czy nawet
po prostu zgubienie zdarza sie. Kazda glupia naprawa to 2 do 4 tygodni bez
jedynego narzedzia pracy, pomysl o tym. Dodatkowo jak znam zycie
regularnych backupow nie bedziesz robil i w przypadku awarii dysku
zostajesz zazwyczaj z backupem na ktorym nie ma najpotrzebniejszych danych.
Teraz jest moda na _przewozne_ laptopy (jak dla mnie laptop ma miec ~1 kg
wagi, matryce 12", bardzo dobra komunikacje (kabel i 4 rodzaje lacz
bezprzewodowych) oraz makymalnie dlugi czas pracy na akumulatorach) a jako
wol roboczy do pracy w domu zdecydowanie lepiej sprawdz sie desktop.
Wspomnianego konwertowania filmow dluzszy czas nagrzewajacego mocno CPU
i cale wnetrze komputera naprawde nie trzeba robic na laptopie.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl