Re: Procesor dwurdzeniowy

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 01 Aug 2007 - 08:44:48 MET DST

MC pisze:
> Niezależnie od poziomu abstrakcji - do zapisania (to miałem na myśli
> pisząc o dostępie) danej w cachu lub gdziekolwiek indziej może mieć
> prawo tylko jedna jednostka, czy to rdzeń, czy wątek, czy cokolwiek innego.

Ale tak jest w *każdym* przypadku. W architekturze x86 jedno-
czesny zapis dwóch procesorów pod ten sam adres jest w zasadzie
nielegalny (chyba, że się użyje prefiksu LOCK i zablokuje pozos-
tałe rdzenie na czas operacji), zaś zapis do kilku adresów w
ramach jednego wiersza cache bardzo łatwo jest zoptymalizować
analogicznie, jak odczyt z jednego wiersza. Nie widzÄ™ problemu.

> Wydawało mi się, że z kontekstu wynikało, że chodzi o zapis. Oczywiście

Nie wynikało.

> odczyt z wielu źródeł jest możliwy, ale ma sens tylko w przypadku read
> only.

Jak wyżej. Zapisy można również zoptymalizować pod kątem
równoległości. I to o wiele prościej niż w klasycznym
rozdzielonym cache, gdzie każdy zapis wiąże się z koniecz-
nością ustalenia spójności zawartości pamięci podręcznych
między rdzeniami.

> Zasada działania cache'u nie jest tajemnicą.

Truizm. Ale dalej proszę o cytaty z opisów *tego* konkretnego
procesora i jego cache, jeżeli chcesz kontynuować rozmowę.
Bo o teorii można gadać całymi dniami, ino z tego nic tu
nie wyniknie.

|                 |  Administrator, Politechnika ÅšlÄ…ska    |