ch³odzenie i wyciszanie

Autor: John Smith <js_at_js.org>
Data: Sat 14 Jul 2007 - 23:28:38 MET DST

Jak siê okazuje mia³em racjê. Mo¿na z powodzeniem zamieniæ g³o¶ne
ch³odzenie wnêtrza komputera wentylatorem do obudowy na ch³odzenie
pasywne. Wy³±czam ten wentylator na sta³e a po³owê bocznej ¶cianki
komputera robiê z siatki. U¿y³em tu siatki aluminiowej i polecam siatki
stalowe jako znacznie mocniejsze, jednak nie mog³em takiej dostaæ. Byæ
mo¿e s± takie gotowe obudowy ale szuka³em d³ugo i nie mog³em znale¼æ.
Siatka ma oczka 2 x 4 mm i zajmuje ca³± wysoko¶æ bocznej ¶cianki, tej od
strony uk³adów scalonych, a na szeroko¶æ od samego ty³u w g³±b na 25 cm.
Siatka jest przymocowana ¶rubami do bocznej ¶cianki w której wyci±³em
okno, ¿eby by³o do czego siatkê przymocowaæ. Kupi³em j± na gie³dzie jako
element dekoracyjny dla samochodu. Temperatury, przy pe³nym obci±¿eniu
komputera, s± takie same jak wtedy gdy mia³em w³±czony dosyæ g³o¶ny
wentylator do obudowy 8 cm puszczony na 1100 obr/min. Temperatura w
pomieszczeniu 25 C. Temperatura systemowa 45 C. Temperatura procesora 62
C. Temperatury s± stabilne, po godzinnym wygrzewaniu nie rosn± wiêcej.
Cisza jest prawie ca³kowita. HDD mam stary 40 GB wiêc jest znacznie
cichszy ni¿ obecne 200 GB. Wiêkszy dysk mam w³±czony jako zewnêtrzny USB
i w³±czam go rzadko gdy potrzebujê. Procesor pentium 4 Northwood na
socket 478 ch³odzony du¿ym radiatorem sonic tower z wentylatorem noctua
12 cm puszczonym na 700 obr/min. Zasilacz pasywny bez wentylatora
YESiCO. Mam nadziejê ¿e te informacje siê jeszcze przydadz± tym którzy
lubi± ciszê i nie za wysokie temperatury a maj± problemy z uzyskaniem
takich warunków. Wcze¶niejszy standardowy wentylator do procesora
chodzi³ mi w lecie jak ma³a wiertarka. Podobno nowe technologie
produkcji uk³adów scalonych zmniejszaj± wydzielanie przez nie ciep³a,
wiêc ten problem nied³ugo odpadnie.