Re: UPS i zwiększenie kosztów energii elektrycznej

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Mon 02 Jul 2007 - 09:56:16 MET DST

DooMiniK pisze:
> Witam.
> Czy wg. jakiejś prostej zasady można wyliczyć,
> o ile zwiększają się koszta zużycia energii elektrycznej
> w przypadku pracy z UPS i bez UPS ?
> Chodzi mi o stan "jałowy" - tzn. prąd jest a UPS pobiera
> dodatkowo na swoje potrzeby (doładowanie, filtrowanie, etc.).
> UPS - 1-1.5
Pewnie gdzieś dało by się to wyczytać w danych konkretnego upsa, lub
zmierzyć (watomierzem! a nie prąd). Straty w upsie są 2 rodzajów:
- staty "na potrzeby wyłasne" czyli zasilanie elektroniki, ładowanie
itp, które są niezależne od obciążenia. Przeważnie trafko ładujące aku
ma 5-15VA, nawet w dużych upsach, a gdy aku juz jest naładowane to pobór
jest szczątkowy.
- staty dynamiczne, tzn zależne od obciążenia, występują tylko w upsach
online i lineinteractive przy podbijaniu/obnizaniu napiecia. W zasadzie
im lepszy ups tym większe będzie miał straty - najprosze upsy mają po
prostu przekaźnik i w stanie "jest 230v w kontakcie" stanowią zwarcie
wejscia z wyjściem i o stratach nie ma mowy.

Trzeba też pamiętać że obciążenia w VA nie przekładają się wprost na
zwiększenie rachunku za prąd - nieobciążony transformator 15VA będzie
"wykazywał pobór prądu" sprawdzając amperomierzem, a pobór energii w W
będzie prawie zerowy.

Tak z czysto praktycznej strony to mój apc-smart 1400 grzeje się przy
obciążeniu ~800W na poziomie 15-30W, przy biegu jałowym jest w zasadzie
zimny, a przy pracy jałowej z akumulatora pobiera ~0.5A przy 24v (czyli
12W na straty własne, gdy nie ma 230v)