Re: jaki dysk ATA?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Wed 13 Jun 2007 - 23:08:42 MET DST

Max wrote:
> Witam, posiadam troche leciwego kompa:
> Prozesor: AMD Athlon XP-A, 1919 MHz (5.75 x 334) 2600+
> Plyta: VIA VT8377 Apollo KT600
> Pamięć: 1024 MB (DDR SDRAM)
> i chce dodac wiekszy dysk, ale nie wiem jaki kupic, zeby wykorzystac tego
> kompa optymalnie.
> Sa jakies ATA66, ATA100 i chyba ATA 133...?

W/W określa max prędkość przesyłania danych na taśmie (połączenie
równoległe w przeciwnieństwie do SATA) dla dysków PATA. Dla ata66
wystarczy tasma 40 zylowa, dla 100 i 133 - 80 zylowa. Jeżeli się nie
mylę obecnie produkowane są wyłącznie dyski na ATA133.

http://pl.wikipedia.org/wiki/PATA

W praktyce bardziej istotne jest to jak duzy dysk obsluzy Twój bios,
jest to w manualu lub tez na stronie www producenta plyty. Względnie
może być konieczna aktualizacja biosu dla większych dysków.

Czasami bios płyty wykrywa mniejszy dysk niż w rzeczywistości, ale
jeżeli system startuje (XP,Linux i podobne) nie ma to później znaczenia.
System w 100% przejmuje obsługę dysku.

Co do Twoich pytań, to pobudza wyobraźnię handlowców bo mogą Ci wcisnąć
cokolwiek (słowo 'optymalne' nie jest zbyt precyzyjne ;) ). Sam się
zastanów jaki duży dysk potrzebujesz, sprawdź czy bios takowy obsługuje
i kup. Sprawa zamknięta.

--
Rafał Łukawski
http://rafal.lukawski.pl/