Re: polski dvorak - ktoś opracował?

Autor: Wiktor S. <SPAM.wswiktor_at_poczta.SPAM.fm.SPAM>
Data: Mon 04 Jun 2007 - 23:57:34 MET DST

> Wiesz, sama idea opiera się na statystycznym wyznaczeniu
> częstotliwości występowania liter i umieszczeniu tych
> najczęściej używanych w najwygodniejszym miejscu i blisko
> siebie :) Takie badanie można zrobić samemu, ja na przykład
> kiedyś opracowałem taką zoptymalizowaną klawiaturę dla
> telefonów komórkowych:
>
> http://www.grush.one.pl/article.php?id=alphafreq

ciekawy pomysł, warto by jeszcze dodać do niego częstotliwość występowania
par: żeby najczęściej występujące kombinacje były na RÓŻNYCH klawiszach, bo
strata na konieczności powtórzenia klawisza jest w telefonie ogromna
(konieczność czekania, szybka kombinacja typu "spacja-backspace", lub
podobnie zależnie od telefonu).

Problem częściowo rozwiązany przez T9, ale jest on dobry póki ma w słowniku
wszystkie używane przez nas słowa.
Strata czasu w sytuacji, gdy nie może zgadnąć słowa, jest zbyt duża.

> Wspomniana przez Ciebie klawiatura Dvoraka dla przeciętnego
> użytkownika nie była wcale wiele lepsza, niż zwykła. Zawo-
> dowe maszynistki z kolei zyskiwały też niewiele, bo potra-
> fiły niezwykle szybko pisać i na zwykłej klawiaturze.
> Pomysł zatem był i upadł -- a gdyby był dobry, utrzymywałby
> się do dzisiaj :)

A tak używamy QWERTY, które jest kompletnie "ad hoc" ;-)

--
Azarien
Dear Aunt, let's set so double the killer delete select all