Re: polski dvorak - ktoś opracował?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Mon 04 Jun 2007 - 15:05:58 MET DST

Wiktor S. pisze:
> Czy istnieje jakiś układ klawiatury opracowany specjalnie dla jęz.
> polskiego? Coś w stylu Dvoraka dla angielskiego.
> Chodzi o samą ideę - jak powinny być ułożone klawisze (zakładając
> posiadanie standardowej klawiatury i przekładanie klawiszy - więc
> pliterki z altem).

Wiesz, sama idea opiera się na statystycznym wyznaczeniu
częstotliwości występowania liter i umieszczeniu tych
najczęściej używanych w najwygodniejszym miejscu i blisko
siebie :) Takie badanie można zrobić samemu, ja na przykład
kiedyś opracowałem taką zoptymalizowaną klawiaturę dla
telefonów komórkowych:

http://www.grush.one.pl/article.php?id=alphafreq

Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku komputera takie
optymalizacje przynoszą *niewiele*, bo każdy klawisz jest
i tak samodzielny, nie dzielony z innymi literami. Ewen-
tualne oszczędności mogą dotyczyć tylko czasu przemiesz-
czania się palców nad klawiszami, a tu więcej można zyskać
techniką, niż ułożeniem.

Wspomniana przez Ciebie klawiatura Dvoraka dla przeciętnego
użytkownika nie była wcale wiele lepsza, niż zwykła. Zawo-
dowe maszynistki z kolei zyskiwały też niewiele, bo potra-
fiły niezwykle szybko pisać i na zwykłej klawiaturze.
Pomysł zatem był i upadł -- a gdyby był dobry, utrzymywałby
się do dzisiaj :)

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |