Re: Planuje wymienic dysk w laptopie i mam pytania :)

Autor: Atlantis <marekw1986NOSPAM_at_wp.pl>
Data: Mon 04 Jun 2007 - 19:13:08 MET DST

topek napisał(a):

> 1. Jaki maksymalnie duzy dysk moge wrzucic (moj laptop to toshiba m30x
> Centrino 1,5GHz) ?

Zależy od biosa i płyty głównej - informacje będą na 99% na stronie
producenta. ;) Myślę, że bez kombinowania taki 120GB powinien wejść...
Tak przez analogię do mojego desktopa - też ma około dwóch lat, gdy go
kupowałem miał dysk 40GB, niedawno zmieniłem na 250 GB i nie trzeba było
żadnych kombinacji stosować.

> 2. Czy rozkrecenie laptopa i wymiana dysku to skomplikowana operacja czy
> spokojnie sam dam rade? Zwyklych kompow stacjonarnych kilka w zyciu
> zlozylem i mniej wiecej sie orientuje :)

Zależy od laptopa. Na stronie producenta powinny być jakieś informacje,
instrukcje serwisowe itp. IBM takie udostępnia. ;)
Ale odpowiadając na twoje pytanie: W mojej praktyce spotkałem się z
kilkoma przykładami: W Dellu z P4 i moim T23 dysk wyjmuje się bardzo
łatwo - wystarczy odkręcić jedną śrubkę i wysunąć coś w rodzaju
kieszonki do której jest przykręcony, odkręcić, zamienić na nowy,
przykręcić i wsunąć zakręcając wspomnianą jedną śrubkę. :)
Natomiast taki ThinkPad 560X to trochę bardiej skomplikowana sprawa -
należało go odwrócić, odkręcić parę śrubek, potem znów ustawić go w
normalnej pozycji, zdjąć plastikową ramkę odbudowy znajdującej się przy
klawiaturze - dysk był obok baterii, poniżej klawiatury. Potem trzeba
było odpiąć tasiemkę i wykręcić go - bardziej w rodzaju wymiany
dekstopowego dysku. ;)

> 3. Czy latwo skopiowac dysk stary na nowy tak zeby od nowa systemu nie
> stawiac. Tzn skopiowac obecne 60GB na nowy dysk (zalozmy 120GB) zeby
> wszystko dzialalo jak na starym i dodatkowo miec 60GB wolnego miejsca?
> Jakis soft specjalny?

Oczywiście - kup jak najszybciej tę obudowę na USB (około 40 zł), włóż
tam stary dysk, podepnij pod USB w laptopie (hmm... może być problem, bo
możesz nie mieć USB 2.0 - zawsze można to zrobić podpinając jeden z
dysków do desktopa przez jakąś przelotkę). Anyway - nie ważne jak to
załatwisz - wyobraźmy sobie, że masz obydwa dyski podpięte pod jednego
kompa, nie ważne czy przez płytę główną czy przez USB 2.0. Ściągasz z
internetu program BootIt i za jego pomocą tworzysz płytę, z której
uruchamiasz kompa. Program ma ładny graficzny interfejs. Bierzesz stary
dysk i zgrywasz partycje na nowy. Potem ewentualnie ją rozszerzasz i/lub
tworzysz nowe, żeby zapełnić całe miejsce. Tą, na której jest system
ustawiasz jako aktywną i voila. :)

> 4. Stary dysk 60GB mam zamiar wlozyc w kieszen i miec przenosny dysk :)
> Chyba sa kieszenie dla dyskow 2,5 cala?

Oczywiście, że są. Zresztą kieszeni dla dysków 3,5" nie polecam - te
dyski nie są robione z myślą o przenoszeniu. A 2,5" w kieszeni USB to
genialna sprawa - sam używam z dyskiem 40GB i bije wszystkie inne
nośniki przenośne. :)