Re: backup - czym? jak?

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Mon 14 May 2007 - 19:17:19 MET DST

** DooMiniK wrote:

> [...]

>>> RAID1

> Myślę, że kolega nie będzie potrafił tego oszacować.

To w sumie dosyć proste - na oko (hłe) wystarczy sprawdzić jaki jest
całkowity rozmiar danych do kopiowania na dzień dzisiejszy, a potem
sprawdzić jakie były różnice (przyrost) na przełomie ostatnich np.
tygodnia, dwóch tygodni, miesiąca itp. - na podstawie dat modyfikacji
plików.

Mając takie szacunki należy skonfrontować to ze strategią jaką mamy
zamiar przyjąć (np. co tydzień przyrosty i stare przyrosty usuwamy po 3
miesiącach), policzyć, dać 2x więcej "górki"... ;)

Dobre w tym jest, że na moje oko przestrzeń dyskowa tanieje szybciej
niż przybywa mi danych. Za rok np. dyski 300GB będzie można wymienić na
800GB itp.

> BackupPC działa w oparciu o rsync; CobianBackup jest aplikają
> (darmową) potrafią dużo rzeczy.

Podstawowy błąd w tych programach polega na tym, że działają po złej
stronie. To serwer powinien kopiować z klienta, nie klient wysyłać na
serwer. W sytuacji kiedy klient kopiuje na serwer (a nie odwrotnie)
może dojść do tego, że w wyniku jakiejś awarii klient rozpieprzy
również resztę danych (poprzednie przyrosty np.), w odwrotnej sytuacji
jest lepiej bo to serwer wybiera sobie co i gdzie skopiować. To
zasadniczo w sytuacji, kiedy klientowi zbytnio ufać nie można (no bo
przecież coś wspominał o jakiś wajrusach w danych itp. więc zakładam
Windows).