Re: Co z ta bateria?

Autor: Przemek Wozniak <przamak_at_o_dwa.pl>
Data: Fri 11 May 2007 - 14:24:03 MET DST

Bartosz Chodorowski wrote:

> Czy ktos moze mnie oswiecic jak obslugiwac sie z bateria zeby nie
> skracac jej zywotnosci? Wszelkie porady na temat eksploatacji laptopa
> mile widziane :) Z gory dzieki za odpowiedz.

Przechowywanie naładowanej do pełna baterii poza notebookiem wg mnie nie ma
większego sensu. Zależnie od komputera jest ona zwykle i tak doładowywana
poniżej pewnej wartości naładowania, u mnie na przykład poniżej 95%. Tak
więc ciągłe doładowywanie pełnej baterii nie następuje.

Wyjmowanie baterii ma IMHO sens jedynie wtedy, gdy przechowywać będziemy ją
nie w pełni naładowaną - wtedy jej degradacja następuje wolniej. Oczywiście
należy pamiętać o samoistnym rozładowywaniu w miarę upływu czasu i dlatego
warto co parę tygodni sprawdzić, czy bateria nie jest nadmiernie rozładowana
(głębokie rozładowanie może nieodwracalnie uszkodzić baterię). Jeżeli
planuję używanie notebooka przez dłuższy okres przy zasilaniu sieciowym, to
trzymam baterię poza notebookiem rozładowaną w ok. 50%. Po ok. 2 latach
maksymalny realny czas pracy zmniejszył się z ok. 5:30 do 5h.

Oczywiście nie ma sensu być niewolnikiem baterii, w końcu po to jest, aby
służyć użytkownikowi, a nie odwrotnie. I jeszcze warto poczytać:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

--
pozdrawiam,
Przemek