Re: bateria nagle przestaje działać?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Fri 11 May 2007 - 10:27:51 MET DST

Atlantis pisze:

> Słyszałem jeszcze o bateriach, gdzie elektronika pozwalała na
> załadowanie tylko określoną ilość razy, bez względu na stan baterii -
> "zabezpieczenie" na wypadek, gdyby ktoś zechciał sobie mimo wszystko
> zmienić kiedyś ogniwa. Ponoć dało się to resetować jakoś...
> Jeśli elektronika zgłupiała jak piszesz - jest na to lekarstwo? ;)

No właśnie reset, ale to już zależy od konkretnego układu
sterującego. Czasem można znaleźć instrukcje w Sieci, czasem
jakiś serwis potrafi to zrobić. Ja na szczęście nie miałem
jeszcze takiego przypadku :)

> Hmm... Jak to sprawdzić? Wyjąć i sprawdzić które nie daje wcale
> napięcia, choćby minimalnego? ;)

Nie jest to operacja prosta zazwyczaj: pakiet jest sklejony
najczęściej, a ogniwa polutowane. Rozbiórka trochę trwa i
nie zawsze da się potem proces odwrócić, jak coś pęknie
w obudowie pakietu ;)

Zawsze można wysłać baterię do serwisu zajmującego się regene-
racją, wymienią walnięte lub zablokowane ogniwa na nowe i ew.
zresetują elektronikę, jeżeli będzie to konieczne. Ale tu znów
się pojawia problem: różnica w przebiegu ogniw może zakłócić
działanie baterii, a do tego - prędzej czy później - te nie-
wymieniane też padną i będzie zabawa od nowa.

Generalnie trzeba się przyzwyczaić, że co 3-4 lata wymienia
się akumulator na nowy.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |