karta rozszerzająca PCI - kontroler IDE IT8212F - dwa biosy RAID i ATAPI

Autor: Jędrek <awaria_at_maila.pl>
Data: Fri 04 May 2007 - 22:04:00 MET DST

Jest sobie karta PCI rozszerzająca płytę główną o dwa dodatkowe kanały IDE.
Karta ta jest wykonana na chipsecie firmy ITE
IT8212F ATA133 RAID Controller
Chcę sobie wgrać nowszą wersję BIOS-a do tej karty
Wlazłem na stronę:
http://www.iteusa.com/software_download/software_download2.asp#IT8212%20ATA133%20Controller

I teraz nie mogę zakumać czemu do takiej karty są dwa biosy
Jeden jako: "RAID BIOS (for RAID, IDE)" a drugi jako "ATAPI BIOS (for
ATAPI device)". Jak widać numeracja wersji różna w zależności od tego czy to
RAID czy ATAPI.
Po wypakowaniu są to osobne dwa pliki .bin z zawartością do wgrania do
EEPROM-a
I teraz powstaje pytania do czego służy ten bios "ATAPI"?
Karta standardowo przy boot-owaniu zgłasza się i wyświetla wersję biosa RAID
(tak jak na obrazkach w instrukcji tej karty - do pobrania także z powyższej
strony), a nie widzę tam nic o ATAPI?
Czemu on służy?
Wgrywa się je przy aktualizacji jeden za drugim? Czy raczej jeden zamiast
drugiego?
Wersję RAID gdy używamy karty jako macierzy RAID, a wersję ATAPI gdy chcemy
wykorzystać kartę jako tylko dodatkowe kanały IDE bez RAID?
O to w tym chodzi? Czy zupełnie coś innego?
Może mi to ktoś wyjaśnić czemu służą te dwa biosy?
Który wgrywać i dla jakich zastosowań?