Re: {RAID] Czy kontrolery RAID na płytach głównych są w porządku ?

Autor: Jerzy Andrzej Dąbrowski <jerzy_dabrowski_at_gazeta.SKASUJ-TO.pl>
Data: Wed 04 Apr 2007 - 19:59:37 MET DST

BUNIEK <mbuniek@poczta.onet.pl> napisał(a):

> Dzialaja i nawet bezawaryjnie przez lata (server Windows 2000) RAID 1
plyta
> Abit RAID0 u kilku znajomych glownie na dyskach WD.

No proszę.

> To wynika ze sposobu dzialania, kontrolery RAID w postaci kart a napewno
> serverowe lwia czesc pracy wykonuja sprzetowo np. Wyliczanie kontroli dla
> RAID 5 itp.czesto maja dodatkowe bufory ram do cachowania rozkazow etc.
> Kontrolery na plytach zapewne tak bardzo "sprzetowe" nie sa i czesc pracy
> musi wykonac procesor komputera. To jedne z roznic pozatym soft do
komputera
> domowego (plyty z RAIDEM na rynek SOHO)nie ma tak waskich widelek bledu
jak
> w przypadku serwerow gdzie liczy sie stabilnosc co przeklada sie na cene
> [...]

Tego jestem świadom.

> Postaw tak jak mozesz obecnie, dodatkowa karte zawsze mozesz kupic, znaczy
> sie pieniadze zawsze zdazysz wydac :) a moze okaze sie ze nie jest tak zle
> jak ludzie mowia.

To też nie jest głupi pomysł.

> [...]
> mi nie padaly, mialem juz w reku padniete dyski wszystkich mozliwych
> producentow, wiec teoretycznie nie powinienem polecic zadnego, ale w koncu
> po to jest gwarancja i po to jest RAID abys sie tym nie przejmowal. WD
robi
> dyski w wersji RAID ze niby dedykowane ale nie wiem czy to nie marketing.
> Obecnie raidy ktore tworze to na dyskach SAS ale to raczej nie liga domowa.
> Mam gdzies testy ktore przeprowadzalem programem HD-tune dla RAID 5 i 10
> roznymi ilosciami dyskow od 3 do 12 jak cos moge podeslc.

Ja w ostatnich latach używam głownie SEAGATE-y. Kiedyś miałem IBM-y, WD-ki i
Quantum. Nigdy nie miałem żadnych problemów, a dyski używałem intensywnie i
przez wiele godzin, jedynie Quantum raz zawiódł, ale do końca nie wiem czy
to jego wina czy skoku napięcia w sieci (bo wtedy padła mi też płyta).

Chociaż rozważam też obecnie zakup WD - konkretnie jednego Raptora 10.000
obr./min. jako szybki dysk pod system i najwazniejsze aplikacje.

> Pozdrawiam
> Buniek

Pozdrawiam,
J.A.D.