Re: Nieuczciwy sprzedawca - monitor LCD

Autor: Nautes <send.to_nautes_gues_what_interia_dot_pl__at_no.spam>
Data: Wed 28 Mar 2007 - 17:46:28 MET DST

PaPi w <news:1169b$460a36cd$57cf8def$15764@news.chello.pl> napisał(a):

> W Monitorze Polskim/Dzienniku Ustaw oglaszane jest min. kiedy zmienia sie
> czas. To znaczy, ze kalendarz jest zrodlem prawa ?
Zależy, jak rozumieć kalendarz, ale można go czasem faktycznie uznać za
źródło prawa.

> Obwieszczenie nie jest zrodlem prawa.
> Tak samo jak obwieszczenie w sprawie ogloszenie jednolitego tekstu ustawy
> nie jest zrodlem prawa a jedynie forma publikacji.

Jest. Obwieszczenie, jeśli jest stosownie opublikowane, może być źródłem
prawa w swoim zakresie. Forma obwieszczenia została tu wybrana przez
ustawodawcę, aby skrócić ścieżkę legislacyjną, która to znacznie się wydłuża
w przypadku uchwały, rozporządzenia, ustawy czy ustawy zasadniczej.
W tym przypadku jest to forma wystarczająca.
Monitor Polski"

> Tak samo jak Dziennik Ustaw, Monitor Polski jest sposobem publikacji. Nie
> zas zrodlem prawa.
Oczywiście, ale właśnie tam się publikuje źródła prawa. Więc - używając
przenośni - jest źródłem prawa. Ale nie jest to istotne.

> Tak a np. ustawa o ruchu drogowym reguluje kto wydaje karte parkingowa.
> To znaczy, ze wydajacy karte parkingowa tworzy prawo ?

Mylisz pojęcia.
Mówiliśmy o źródłach prawa, nie o ich tworzeniu.
Tworzą prawo łaskawie nam panujący m.in. posłowie. Od tego jest władza
ustawodawcza. W mniejszym zakresie prawo tworzą m.in. rząd -
rozporządzeniami, rady miasta, sejmiki wojewódzkie, PKN - uchwałami i
obwieszczeniami.
A wydający karty stosuje prawo już stworzone.

> Yhy. A ja na poczatku jednak do Konstytucji RP.
A ja odsyłam do podstaw - w Polsce stosuje się prawo rzymskie - zapoznaj się
z zasadami jego tworzenia i stosowania. Dopiero później konstytucja. To ci
ułatwi zrozumienie prawa i języka prawnego, bo widzę, że ja choćby nie wiem
co, to i tak nie mam racji ;).

> Tak jak pisalem 2 akapity wyzej. W ustawie prawo o ruchu drogowym masz np.
> taki zapis :
>
> " Osoba niepełnosprawna o obniżonej sprawności ruchowej, kierująca pojazdem
> samochodowym oznaczonym kartą parkingową może nie stosować się do niektórych
> znaków drogowych ..."

No i w czym problem? Jest to źródło prawa (ta ustawa). W przepisach
szczegółowych znaki te są wymienione (przynajmniej powinny być wymienione w
celu zachowania porządku prawnego), raczej nie w obwieszczeniu, ale w
rozporządzeniu. Choć kto wie...

> "Kartę parkingową osobie, o której mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie,
> wydanego przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności"
>
> Wedlug Ciebie zespol ds. orzekania o niepelnosprawnosci jest zrodlem prawa w
> Polsce ?
> Po raz kolejny polecam przeczytac Konstytucje.

Powtarzam po raz kolejny - oni stosują prawo. I po raz kolejny proszę
zapoznać się z przynajmniej pierwszymi rozdziałami dowolnego podręcznika z
podstaw prawa/elementów prawa/encyklopedii prawa.

> Ano nie jest. Hint - art. 92 Konstytucji RP.
Hint - prawo w praktyce, prawo rzymskie, elementy prawa.

> Ale normy czy zespol do spraw orzekania o niepelnosprawnosci nie stanowia
> prawa.

Normy mogą stanowić, zespół - zależy jaki ;). Ten nie.

> Oczywiscie. Deleguje do USTAW, a nie do norm; kalendarzy, zepolow ds.
> orzekania o niepelnosprawnosci czy wzoru metra (bo w wielu ustawach podane
> sa wymiary w metrach).
A ustawy delegują do norm... W rozporządzeniach, czy czymkolwiek innym.
Metr jest zdefiniowany normą i tego się trzeba trzymać.

> Alez znajdz. Monitor nie musi spelniac ISO 13406-2 a o tej normie mowa w
> watku.
Nie musi, ale spełnia (nowy). A musi spełniać inne normy.

> Bzdura. Sila rzeczy te wyprodukowane przed 2001 takowej spelniac nie moga.
No dobra - nowe. Ale w tym wątku mowa jest o nowych.

> Nie mowimy o dopuszczeniu do sprzedazy ile o odpowiedzialnosci sprzedawcy i
> koniecznosci informowania.

???????
No to cię już nie rozumiem. To co ? Dopuszczam do sprzedaży, żeby zaraz
przyjąć spowrotem?

> Moze odpowiedni zapis w Konstytucji o tym, ze normy sa zrodlem prawa (i
> dlatego jestem obowiazany zapoznac sie z nimi i do nich stosowac jako
> konsument) ?

Nie będę pisał tego samego dwa razy.
Uchwała nie jest więc źródłem prawa zgodnie z twoim rozumowaniem.
A ja ci znajdę duuużo uchwał, których to przestrzegać musisz na codzień.
I co? Nie są źródłem prawa?
Zresztą co tak się czepiłeś konstytucji? Tam masz zapisy ramowe.

Pozdrawiam
Sławek