Re: Nieuczciwy sprzedawca - monitor LCD

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Wed 28 Mar 2007 - 13:48:39 MET DST

** Nautes wrote:

> Cytowana przeze mnie ustawa wyraźnie mówi, że jeśli towar spełnia
> normy to może zostać dopuszczony do sprzedaży. I deleguje do
> odpowiednich norm. Poczytaj sobie dziennik ustaw unijny... Znajdziesz
> ISO 13406-2 (dość obszerna ta norma...).

Po pierwsze to konsument nie musi znać treści norm ISO - jak sam
napisałeś jest ta norma średnio dostępna, poza tym jest to 167 stron
techno-bełkotu, którego prawdopodobnie sam sprzedawca nie rozumie i
nie jest w stanie zinterpretować. Poza tym ta norma ma już 6 lat i jest
dosyć kulawa.

Po drugie obowiązkiem sprzedawcy jest wyjaśnić (istnieje domniemanie,
że sprzedawca jest profesjonalistą oraz że towar jest wolny od wad
skoro jest oferowany jako taki) zasady umowy, ty nie musisz znać tych
norm, sprzedawca musi Ci wyjaśnić co i jak. W tym również uprzedzić, że
monitor może być wadliwy.

Po trzecie norma ISO nie reguluje tego co jest sprzeczne z umową czy
nie. Sama umowa to reguluje. Jeżeli zawrę ze sprzedawcą umowę iż
sprzedaje mi on monitor bez martwych pikseli to ma mi sprzedać monitor
bez martwych pikseli i wszystko jedno jakie on normy spełnia.

Sprzedawcy nie informują klientów o istnieniu takich norm i możliwości
wystąpienia wady - i to jest nieuczciwe bo konsument nie ma obowiązku
znać norm ISO dotyczących wszystkiego co się da.

To stwarza nieuczciwą sytuację ponieważ gdy np. ja pójdę do sklepu to
na wstępie powiem, że chcę monitor BEZ MARTWYCH PIKSELI i jak
sprzedawca zacznie wykręcać kota ogonem, że monitor spełnia normę itp.
To mu powiem, żeby poszedł na /dev/drzewo i że chcę monitor BEZ
MARTWYCH PIKSELI (ew. pójdę do innego sprzedawcy, który mi to
zaoferuje skoro ten nie chce). Natomiast jeżeli sprzedawca powie mi, że
"OK dostaniesz monitor BEZ MARTWYCH PIKSELI" to w tym momencie zawiera
umowę i oferuje mi taki (bez względu na normy). Problem w tym, że
osoba, która się nie zna na tym będzie zakładać (i słusznie to jej
prawo) iż monitor jest bez skaz - a sprzedawca o tym nie informuje. I
to jest moim zdaniem nieuczciwe.