Re: pozycja pracy hdd a obudowy USB

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Mon 05 Mar 2007 - 15:02:03 MET

"PAndy" esgkbt$3pb$1@news.onet.pl

> nie - nie pracowaly inaczej, kiedys dawno emu w dyskach o poejmnosciach
> 40MB maks 80MB byly pozycjonowane silnikiem krokowym, potem juz
> wylacznie serwo liniowe

Pracowały, bo widziałem to na własne oczy. Pracowały wzdłuż promienia,
jak teraz w napędach optycznych, nie kiwały się jak teraz w HDD.

No i rzeczywiście kiedyś zasilane były silnikami krokowymi. Nie wiem,
kiedy zaprzestano stosowanie takich silników.

> totez napisalem ze kiedys Seagate wymagal tych 2 stopni - teraz moze nie wymagac

> tego typu info bylo od dysku 3120 - nie pamietam na ktorym modelu
> konczylo sie - przypuszczam ze ok 2 -3 GB

A 3120 znaczy 3.5 cala i 120 MB, czy 1.2 GB?

Dyskami Seagate interesuję się od czasów, gdy miały 20 MB i nie pamiętam,
abym gdziekolwiek widział owe 2 stopnie. Seagate skrupulatnie opisywał
swoje produkty w odróżnieniu od na przykład WD. Internetu (powszechnego)
wówczas nie było, ale dostęp do informacji (katalogów) był nie gorszy niż
dzisiaj.

Jeden z takich dysków właśnie przecierałem ,,bawełnianymi majtkami''.

   "Eneuel Leszek Ciszewski" esedn5$rmk$1@flis.man.torun.pl

> W czasach dysków wielkości 5.25 cala i pojemnościach rzędu 20 MB można było
> dysk rozebrać, przeczyścić bawełnianymi majtkami (stringów chyba jeszcze
> wówczas nie było) i złożyć, aby się nim cieszyć jakiś czas, ale nie teraz. :)

Przede mną przecierali (i ten egzemplarz i jemu podobne) inni. :)
Późniejsze/gęstsze dyski też przecierałem, ale już bez ewidentnego
powodzenia. Z dzisiejszego punktu widzenia -- tamte dyski miały
zabawnie krótkie MTBFy. :)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    leszekc@@alpha.net.pl    '.O_'